Jay Wilson - Wywiady z GC 08 w Lipsku

Dodał: Wanderer, 22.08.2008 14:51, Kategoria: Diablo 3

Dzisiaj przygotowaliśmy dla Was wypowiedzi Jaya Wilsona - głównego projektanta Diablo 3 - prosto z GC 2008 w Lipsku, między innymi dla serwisów IGN oraz Gamespy. Zapraszamy do lektury.

W rozmowie z serwisem IGN, zapewne znany już każdemu Jay Wilson wypowiedział się na temat systemu leczenia.

Jay Wilson: ”Myślę, że wielu ludzi powiedziałoby, iż system eliksirów jest cechą charakterystyczną gier z serii Diablo. Spojrzeliśmy na niego i powiedzieliśmy, ‘Nie, on sprawia, że gra staje się gorsza’. Ten system sprawia, że gra nie jest w pełni grą akcji, po prostu daje graczowi nieograniczoną ilość punktów życia. Jedyna rzecz jaką możesz zrobić to wykreowanie potworów, które mogą „obejść” tą ilość punktów życia i w zasadzie zabić cię jednym uderzeniem. Nie jest to bardzo interesujący potwór. W rzeczywistości jest to okropny potwór. Ale jest to jedyna opcja. Taki projekt wymusił na projektantach tworzenie takich potworów. Więc skupiliśmy się na systemie życia, który w rzeczywistości zmusza gracza do taktycznego myślenia, by odzyskać życie z potworów i spowoduje sytuacje, w których gracze mają mało życia, ale tak czy owak muszą walczyć z przeciwnikiem. Sprawia to, że pojedynki są bardziej wymagające, ale również dzięki temu możemy projektować potwory tak, aby były bardziej interesujące. W rzeczywistości możemy obniżyć obrażenia zadawane przez potwory. Chcemy, by potwory zadawały mniejsze obrażenia, aby robiły rzeczy, które są bardziej wymagające na różne sposoby.



W kolejnym wywiadzie, tym razem dla serwisu Gamespy, Jay opowiada między innymi o systemie PvP. Poniżej znajdziecie streszczenie tegoż wywiadu oraz fragment dotyczący systemu PvP.

-Łatwiejsza rozgrywka, kontakt i zarządzanie przyjaciółmi na Battle.net, możliwa sieć społeczna, coś na miarę Battlefield Heroes.
-Losowość jest trudna i kosztowna, dlatego nikt inny, nie odnosi w tym takich sukcesów jak Blizzard.
-Możliwe, że mikrotransakcje nie będą użyte jako (główna) opłata. Prawdopodobieństwo użycia systemu ”Box type”. Abonament wciąż nie niemożliwy. Użycie tego, co najlepiej zdaje egzamin dla graczy. Chęć zysku, ale nie poprzez wydłubywanie z klientów pieniędzy.
-Będzie istniał dedykowany tryb PvP w Diablo 3, na razie jedyną decyzją jest brak “trybu wrogości” i zjawiska PK-owania graczy, którzy sobie tego nie życzą.
-Nie będzie to złagodzony system PvP, będzie on dla rywalizujących graczy. Gra taka jak Starcraft jest dobrym przykładem. Na razie nic nie jest ogłaszane oficjalnie w tej kwestii.

GameSpy: W grach Diablo nie było zbyt wiele treści dedykowanej walce PvP. W WoW’ie, tego typu treści jest bardzo dużo. Jakie podejście do PvP w Diablo 3 macie w tym momencie?

Jay Wilson: "Chcielibyśmy mieć w grze dedykowany tryb PvP i chcielibyśmy odejść od tej metody, gdzie gracze po prostu włączali PvP. Nie mamy jeszcze żadnych szczegółowych planów ponieważ nie podjęliśmy żadnych decyzji. Jedyną decyzją, jaką podjęliśmy w sprawie PvP jest to, że nie zezwalamy na 'tryb wrogości', który posiadał Diablo 2, gdzie mogłeś wejść do miasta, włączyć ten tryb, wrócić przez Town Portal i natychmiastowo zabić twojego przyjaciela. To sprawia, że ludzie po prostu nie chcą grać. Wiem, że niektórzy ludzie mówią 'Och, zabierasz pazur z Diablo'. Rozumiem dlaczego się tak czują, ale sprawianie, że ludzie nie chcą grać razem, nie czyni gry lepszej. Jest to nasze odczucie.

Z całą pewnością chcemy, aby istniał tryb PvP dla graczy i chcemy, żeby był on naprawdę poważnym, wymagającym umiejętności, bardzo mocnym aspektem gry. We wszystkich naszych tytułach, naprawdę próbujemy robić gry PvP, które przede wszystkim zaspokoją rywalizującego gracza. Nie próbujemy „ogłupić”, ani złagodzić naszych gier PvP. Starcraft jest jednym z najlepszych przykładów. Ale pod względem naszych aktualnych planów co do Diablo 3, nie mamy teraz nic szczególnego do ogłoszenia, ponieważ w większości wciąż zajmujemy się garścią różnych pomysłów.
"



W ostatnim już wywiadzie, tym razem dla serwisu Eurogamer, pan Wilson mówi m.in. o projektowaniu potworów oraz o walkach z bossami, które mają być o wiele bardziej ciekawe.

Eurogamer: Domyślam się, że stąd wspomniane przez ciebie wpływy z projektowania potworów z Zelda i WoW wkraczają do akcji…

Jay Wilson: "Lub God of War. Takie gry są moimi ulubionymi. Byłoby o wiele bardziej interesująco, gdybyśmy mogli mieć potwora-bossa, który nie byłby tylko wielką torbą życia, która zadaje absurdalne obrażenia. Mamy potwory, które tracą życie w procentach zadawanych przez nie obrażeń, czasami również przywołujemy potwory, które istnieją tylko po to, aby traciły życie. Jeśli walczysz z bossem, który chodzi w około i cię uderza, i grupą mniejszych potworów, które ciągle się pojawiają i generują życie, to jest to o wiele bardziej interesująca walka, niż jakakolwiek w Diablo. I jest to minimum tego, czego możemy dokonać.

A co do strony role-play, w większym stopniu skupiamy się na historii. Chcemy, by ludzie mogli ją zignorować, jeśli będą mieli taki kaprys, ale ciągle pragniemy, by była ona głębsza, by istniało wiele oskryptowanych wydarzeń, które wspierają historię, chcemy by była ona lepiej ukształtowana i bardziej interesująca. Dodatkowo dążymy do tego, by istniały elementy, które pozwolą graczom czuć się tak, jakby grali w grę RPG. Uważam, że jedną z różnić pomiędzy Blizzard North i tym, co czasami nazywamy Blizzard South jest to, że Blizzard South, kierowany przez dyrektora kreatywnego, Chrisa Metzena, jest po prostu odrobinę bardziej skoncentrowany na historii. Nie jest to priorytet, ale nie może ona być tylko dodatkiem, lecz czymś, co 'wdrażane' jest teraz do gry, ponieważ jest to cecha, także ważna dla mnie.
"

Dodaj komentarz

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany. Jeżeli nie masz konta zarejestruj się w dosłownie 20 sekund, bez zbędnych aktywacji konta!
V

Dodał: V, 10.09.2008 03:43

dawać areny PvP ;] i kulki życia bigsmile

__________________
What if I say I'm not like the others? /// BLIZZARD Fanatic * Team

rixin

Dodał: rixin, 26.08.2008 12:34

Rasta, właśnie chodzi oto że cały czas musisz walczyć z bossem, a nie że masz mało życia to szybko teleporcik do miasta, leczysz się i z powrotem nawalasz, gra ma być dynamiczna
rudy_963. punkt jest genialny, idziesz wypytrac NPC, np. Caina, i dowiadujesz się co nico o stylu walki bossa, no i idziesz na niego z przygotowaną taktyką.
Abonament wciąż nie niemożliwy. Użycie tego, co najlepiej zdaje egzamin dla graczy. Chęć zysku, ale nie poprzez wydłubywanie z klientów pieniędzy. I teraz mam nadzieję skończy się pieprzebnie że będzie płatny BN

__________________
Hello my friend, stay a while and listen...

Rasta

Dodał: Rasta, 24.08.2008 20:50

W WoWie na przykład, to jest tak, że po wychlaniu miksturki trzeba czekać 2min zanim będzie można wychlać następną... Ale i tam też są bandaże... Takie coś by było dobre, musisz odbiec od bossa i użyć bandaży, żeby się trochę uleczyć pwnt Ale wiadomo, to przeczy wszelkim zasadom pwnt Kilka set ton bandaży bohater ma na sobie, ale nadal się porusza, jakby miał tylko ubranie bigsmilebigsmilebigsmile Ale w końcu o to chodzi w grach pwnt

Pokój i miłość.

Komentarz został edytowany 2 razy, ostatnio: 24.08.2008 20:53

Koralina

Dodał: Koralina, 24.08.2008 12:05

@Myrkul: Zerknij na drzewko Dyscyplin Cienia zabojczyni, zeby znalezc Plaszcz Cieni.smile2

Shadow24

Dodał: Shadow24, 23.08.2008 14:59

mnie uzywanie potionow na czas bardzo denerwowalo gralem w silkrod online i tam na europie tez masz co 15 sek pota akorat gralem wizzardem i zanim te 15sek zlecialo to musialem spierdzielac przed potworem bo by mnie obgryzsmile2 tak jak zrobili jest dobrze blizzard produkuje gry dokladnie wiec mysle ze do diablo 3 przylozy sie pozadnie i nie bedzie bledow a jak beda to napewno wyjda patche.
co do pvp tp jestem zadowolony ze bedzie cos zrobione w tym temacie bardzo mnie denerwowalo jak chcialem sobie pograc z kumplami a tu przychodzi pk i zabijal mi kumpli.wiec jestem za a nawet przeciw jakiemus konkretnemu rozwiazaniu

Komentarz został edytowany 2 razy, ostatnio: 23.08.2008 15:04

Myrkul

Dodał: Myrkul, 23.08.2008 08:15

Dobrze że nie łagodzą PvP, ale ja jednak wolałem poprzedni system nie pytający drugiego playera o zgodę na duel.
Lubiłem tych cholernych pk, lubiłem na nich bluzgać, uświadamiać im jakimi ją głupimi plebami. Lubiłem ich ownić, patrzeć jak się irytują...

@Koralina, Płaszcz Cieni jest w Warze, nie w Diablo. smile2 Ale rozumiem o co chodzi. W W3 po użyciu potiona trzeba było odczekać kilka chwil, by móc użyć go ponownie.

Komentarz został edytowany 2 razy, ostatnio: 23.08.2008 08:17

__________________
Do you fear death?

Rudy_96

Dodał: Rudy_96, 22.08.2008 21:50

1. Ja wierze w Blizzard i wiem ze nie na wali wiec sie nie martwie o system leczenia. Mi mikstury odpowiadaly ale to troche wkurzajace ze moge sie w kazdej chwili uleczyc.
2. Z walkami PvP troche by bylo glupio jak by to zlikwidowali :/ bo lubialem czasem z kolega powalczyc. Ja wiem jakie moze byc na to rozwiazanie. Np. "zenek3000" naciska takie cos co jest obok "stasia4000" "walka" czy cos no i komputer pyta tego "stasia4000" czy chce walczyc z "zenkiem3000" no i "stas4000" ma do wyboru tak albo nie. I to wedlug mnie by bylo dobre rozwiazanie
3. Co do walki z bosami to fajni by bylo jak by nie bylo tak latwo ze stoje w miejscu i nawalam w niego jakims jednym czarem i caly czas miksturami sie lecze tylko zeby jakas taktyke opracowuje przed walka pytam sie npc w miescie i ide zabic. pozdrawiam

__________________
Diablo III nadchodzi.....

Koralina

Dodał: Koralina, 22.08.2008 21:06

@LordXman: Wystarczy zeby taki barb uzywal skutecznie leech life (lub odpowiednich umiejetnosci czy ekwipunku). I gra jest ciekawsza i bardziej wymagajaca i nie ma naduzywania mikstur.

Acha, 3HP/1.5sec to dosc ekstremalny przyklad. smile2

Zawsze mozna tez szukac innych rozwiazan, np. wprowadzenie minimalnego czasu pomiedzy mozliwoscia uzycia kolejnej mikstury. Tak samo jak nie mozna uzywac raz za razem niektorych umiejetnosci np. Plaszcza Cieni.

Dla przejrzystosci: zmierzam tylko do tego, ze ja widze inne rozwiazania zamiast koniecznosci usuniecia mikstur zycia/many.

Konqer

Dodał: Konqer, 22.08.2008 19:14

Jak czytam te newsy to... ciągle nie mogę domknąć szczęki. Ta gra zapowiada się niemal identycznie z moimi wyobrażeniami i marzeniami. D3 w pierwotnej wersji pewnie będzie miało parę niedociągnięć ale po patchach i dodatkach może to być gra idealna, grywalniejsza i dynamiczniejsza od wowa.

A pomysł z healing orbami jest genialny. Mnie samego wkurza system leczenia z D2, gdzie mając full rejuvenation potki jesteśmy nieśmiertelni do czasu, aż nam się nie skończą. Poza tym nieustanne picie mikstur wydawało mi się... absurdalne. Brakowało mi konieczności leczenia się umiejętnościami albo w jakiś inny sposób. Brakowało potworów które potrafią robić coś więcej niż tylko walić gosu dmg.

No i ostatnia sprawa - nie mogę wyjść z podziwu nad tym jak bardzo Blizz stara się by wszystkie wprowadzone elementy były sensowne, jak bardzo się stara by była to prawdziwa kontynuacja, jaka wagę przykłada do najdrobniejszych szczegółów. IMO gra roku 2009.

Dodał: Skynet, 22.08.2008 19:13

Ja uważam, że im chodzi o to aby świadomie kontrolować poziom własnego życia i aby przewidywać trochę ruchy wroga, co wymagałoby większego skupienia.

Wyobraźcie sobie hordę potworów, rzucacie się na nie. Kładziesz jednego drugiego, o wypada apteczka, ale nie nie podejmujesz jej jeszcze, bo masz sporo życia, przez część tego która byłaby z restaurowana przez nie zmarnowałaby się. ale nie odchodzisz tez od apteczki żeby nie otoczyli Cie wrogowie. Kładziesz ich dalej i kiedy masz dość mało życia dopiero ją podejmujesz.

To może być ciekawe rozwiązania, dość ryzykowane i innowacyjne, ale naprawdę ciekawe. No i to co mi się podoba, utrudniłoby to napisanie wszelkiej maści botów. pwnt

LordXman

Dodał: LordXman, 22.08.2008 16:35

@Koralina jeżeli by tak zrobili, gra była by totalnie nudna, nudna i nudna...
Wyobraź sobie Barba mającego 3k HP, który jest ranny... ma tylko 100 HP. Niech teraz taki Barb zażyje miksturę, która leczy 3HP/1.5sec. Nie ciekawie, prawda?

__________________
Bądź Hobbitem, podziel się Lembasem.

Shadow24

Dodał: Shadow24, 22.08.2008 16:28

no mozna by bylo tak zrobic ale wydaje mi sie ze oni chca zrobic cos kompletnie innego zeby nam dzielnym wyjadacza diablo sie nie znudzilo zaszybko po tylu latach czekania na ta gre.

LordXman

Dodał: LordXman, 22.08.2008 16:25

GJ, mogło by być więcej takich obszernych newsów pwnt

Wg. mnie ten system leczenia nie ma rąk ani nóg...

__________________
Bądź Hobbitem, podziel się Lembasem.

Koralina

Dodał: Koralina, 22.08.2008 16:12

Bzdury z tymi miksturami straszne wygaduja.

No bo przeciez wystarczyloby obnizyc predkosc uzupelniania zycia miksturami leczenia/many i wywalic mikstury wzmocnienia (tak, zeby nie mozna bylo odrestaurowac sobie calego zycia jednym klawiszem, co rowniez mialo miejsce w Diablo 1).