W grze Diablo będziesz miał do
czynienia z trzema pierwowzorami - inaczej mówiąc
klasami postaci, Mimo iż postacie należące do każdej z
tych klas mają wspólne cechy, jednak maja różne wady i
zalety. Dodatkowo, każda z klas posiada wyjątkową
umiejętność z której jedynie jej członkowie mogą czynić
użytek.
Na początek wybierz klasę Wojowników
podświetlając opcje "Warrior" i klikając lewym
przyciskiem myszy na opcji "OK". Wojownicy są postaciami
najsilniejszymi i najbardziej odpornymi, dlatego też
najlepiej sprawdzają się w bezpośredniej walce. Ich
początkowa umiejętność reperacji pozwala w razie
potrzeby w trakcie walki szybko naprawić posiadana broń
i zbroję.
"Był
umiejętny na tyle, by żyć jeszcze
jeśli wiedza może stanąć przeciwko śmierci."
-William Shakespear
Następnie podaj nazwę postaci, którą
właśnie tworzysz. Od tego miejsca rozpoczyna się podróż
po świecie Diablo. Zostanie utworzony nowy świat i
znajdziesz się w mieście Tristram.
"Moc i magia są szprychami tego samego koła...
Jeżeli jednej zabraknie, brakuje obydwu..."
Przesuń kursor myszy na maczugę
znajdującą się w plecaki. Zauważ, że przedmiot
podświetli się, zaś poniżej w oknie opisu pojawi się
jego opis. Kliknij lewym przyciskiem na maczudze, a
kursor myszy przyjmie jego kształt. Przesuń kursor w
puste miejsce plecaka i ponownie kliknij - właśnie
przeniosłeś maczugę w inne miejsce.
Aby porzucić przedmiot, wybierz go klikając lewym
przyciskiem myszy, przesuń kursor na okno akcji i
ponownie kliknij. Twój bohater rzuci przedmiot na
ziemię. Przesuń kursor na porzucony kołek - zostanie on
otoczony błękitnym podświetleniem. W oknie opisu pojawi
się nazwa przedmiotu. Kliknij lewym przyciskiem na
kołku, aby ponownie go podnieść. Kiedy ekran stanu
posiadania jest widoczny, przedmioty nie są
automatycznie umieszczane w plecaku. Przesuń kursor nad
wolne przegródki plecaka i kliknij lewym przyciskiem,
aby go w nim umieścić.
Znajdujące się w plecaku przedmioty takie jak
manuskrypty czy książki mogą zostać użyte za pomocą
kliknięcia prawym przyciskiem myszy. Napoje lub inne
przedmioty, których użycie nie wymaga podania celu,
zostaną użyte natychmiast. Jeżeli czar lub jakiś efekt
wymaga podania celu jego działania, kursor zmieni
kształt. Przesuń go na przedmiot, na którym chcesz go
użyć i jeszcze raz kliknij.
Ekran stanu posiadania możesz zamknąć przyciskając
przycisk
lub klawisz "I". Możesz go także
zamknąć naciskając klawisz spacji - naciśnięcie spacji
automatycznie zamyka wszystkie ekrany informacyjne.
"Widziałem potworności, jakie
leżą wewnątrz ziemi.
Czując na skórze lodowaty
oddech ciemności, znajdowałem
się w szponach samej śmierci.
Jaka modlitwa może uzdrowić
rany jakie zostawiły objęcia
Terroru?"
PAS
Małe przedmioty takie jak magiczne
napoje, czy manuskrypty możesz nosić przy pasie, zamiast
trzymać w plecaku, dzięki czemu możesz łatwiej je
używać. Każdy wojownik rozpoczyna przygody z dwoma
napojami uzdrawiającymi. Wyświetlana w prawym dolnym
rogu liczba oznacza klawisz, którego naciśniecie
spowoduje użycie przedmiotu. Dla przykładu naciśniecie
"1" spowoduje, że Twój bohater wypije uzdrawiający
napój, który znajduje się w pierwszym slocie przy pasie.
Przedmioty niesione przy pasie możesz używać także
klikając na nich prawym przyciskiem myszy. Kiedy postać
podnosi mały przedmiot, automatycznie jest on
umieszczany przy pasie, jeśli znajduje się na nim wolne
miejsce. Możesz także przenosić przedmioty z plecaka na
pas, gdy otworzysz ekran stanu posiadania, klikniesz
lewym przyciskiem na przedmiocie, który chcesz podnieść
i klikniesz ponownie w małym miejscu gdzie chcesz go
przenieść.
PORUSZANIE SIĘ
Aby się poruszać, najpierw musisz za
pomocą kursora wskazać miejsce, gdzie chcesz by się
udała, a następnie przytrzymać lewy przycisk myszy.
Bohater automatycznie zacznie się przemieszczać w tym
kierunku. Zauważ, że ściany, przedmioty i zamknięte
drzwi niekiedy nie pozwolą mu na dotarcie do wskazanego
miejsca.
"Prawdziwa siła wojownika
leży nie w jego ciele
lecz w jego duchu"
KONTAKTY Z INNYMI OSOBAMI (NPC)
Nadszedł czas byś zapoznał się z
miastem Tristram i porozmawiał z nielicznymi pozostałymi
w nim ludźmi. Skieruj się ku znajdującej się w centrum
miasta fontannie, Zobaczysz kilka osób. Przesuń kursor
na dużego człowieka znajdującego się po prawej części
ekranu. Jego nazwa pojawi się w oknie opisu. Mieszkańcy
miasta lub labiryntu mogą poprosić Twojego bohatera, by
wykonał jakieś zadanie albo pomógł im w ich problemach.
Niektórzy z nich maja dostęp do bogów i magicznych
artefaktów, które mogą być przydatne w trakcie Twojej
podróży. Aby porozmawiać z Griswoldem, kliknij na nim
lewym przyciskiem myszy.
Kliknij na obrazku aby powiększyć.
Griswold jest kowalem i może
wyposażyć cię w broń i zbroję. Kliknij na opcji zakupu "Buy
Basic Items". Pojawi się lista przedmiotów, które
Griswold ma do sprzedania. Możesz kliknąć na psku
przewijania lub przewijać listę za pomocą klawiszy
kursora (tych ze strzałkami). Wraz z nazwą przedmiotu na
liście pokaże się jego opis, statystyki oraz cena.
Przedmioty zaznaczone na czerwono są zbyt trudne w
użyciu dla twojego bohatera, może on być zbyt słaby by
unieść przedmiot, lub zbyt niezgrabny, by go właściwie
używać. Kliknij lewym przyciskiem na opcji "Back" lub
naciskając klawisz "Escape", a powrócisz do głównego
menu rozmowy. Kliknij na opcji "Leave the Shop" lub
ponownie naciśnij "Escape", aby zakończyć rozmową z
Griswoldem.
DZIENNIK PODRÓŻY
Przejdź się po Tristram i rozmawiaj z
napotkanymi osobami. Może zdarzyć się, że niektóre
poproszą cię o wykonanie dla nich jakiegoś zadania -
dostaniesz pierwsze zadania. Zadania będą misjami, które
będziesz musiał odbyć w trakcie walki ze złem, które
spadło na kraj.
Aby zobaczyć listę zadań, które
aktualnie masz do wykonania, albo przejrzeć instrukcje,
które Ci przekazano, zajrzyj do dziennika podróży.
Kliknij na znajdującym się na pasku interfejsu przycisk
lub naciśnij klawisz "Q". Wyświetlone zostaną
wszystkie zadania, które podjąłeś się wykonać.
Kliknięcie na nazwie zadania lub naciśnięcie "Enter"
umożliwi Ci ponowne przeczytanie celu misji. aby zamknąć
dziennik, przyciśnij jeszcze raz przycisk
lub
naciśnij klawisz "Q". Możesz także nacisnąć klawisz
spacji, kiedy podejmiesz się wykonania jakiegoś zadania,
porozmawiaj jeszcze raz ze wszystkimi napotkanymi
osobami- być może będą miału jakieś informacje, które
mogą Ci pomóc.
Kliknij na obrazku aby powiększyć.
WCZYTYWANIE/ZACHOWYWANIE STANU GRY
Prawdopodobnie przed zejściem do
labiryntu będziesz chciał zapisać stan gry. W tym celu
wywołaj główne menu przyciskając przycisk
lub
naciskając klawisz "Escape". W menu tym możesz zachować
stan aktualnej gry (opcja Save Game), wczytać zachowany
stan (Load Game), rozpocząć nową grę (New Game) lub
zakończyć grę (Quit game) lub zmienić opcje gry (Options).
Kliknij na opcji "Save Game" aby zachować stan gry.
Jeżeli grasz samotnie (Single Player), to na jedna
postać może przypadać tylko jeden stan gry. W przypadku
gry wielu graczy (Multi Player) stan ich przygód w
Tristram zachowywany jest automatycznie.
Kliknij na obrazku aby powiększyć.
OPCJE GRY
Na ekranie opcji możesz zmienić
głośność z jaka będą odtwarzana efekty dźwiękowe (sound)
lub muzyka (music) a także ustawić sposób wyświetlania
kolorów ciemnych i jasnych zmieniając tzw. współczynnik
gamma. Im dalej na prawo przesuwasz suwak gamma, tym
jaśniej będzie wyświetlana grafika. Menu możesz opuścić
przyciskając przycisk
lub naciskając klawisz "Escape".
WEJŚCIE DO PODZIEMI
Wreszcie jesteś gotów do rozpoczęcia
zadania zniszczenia Diablo. Gdy przesuniesz kursor nad
wrota kościoła, odkryjesz drogę do labiryntu. Kliknięcie
lewym przyciskiem na wejście spowoduje wejście w
ciemności.
Kliknij na obrazku aby powiększyć.
Widok labiryntu jest zbliżony do
widoku miasta z jednym wyjątkiem: kiedy podchodzisz do
drzwi lub ścian, stają się one półprzezroczyste, tak że
możesz zauważyć istoty za nimi czyhające lub ukryte
przedmiotu. Widoczne są tylko te istoty i obiektu, które
znajdują się bezpośrednio w zasięgu wzroku.
ZATRZYMYWANIE GRY
W pobliżu wejścia do labiryntu mogą
czaić się już różne potwory. Aby zatrzymać grę, naciśnij
klawisz "P". Ekran zrobi się cały czarowny, byś mógł
łatwo zauważyć, że gra została wstrzymana. Ponowne
naciśnięcie klawisza "P" spowoduje wznowienie gry.
Zatrzymywanie gry dostępne jest jedynie w grze Single
Player.
POZNAWANIE OTOCZENIA
W labiryncie poruszasz się w taki
sposób jak w mieście. Tak samo klikając wskazujesz
miejsce, w które chcesz się udać, albo przytrzymując
przycisk myszy idziesz w kierunku wskazywanym przez
kursor. Wszystko, co posiada zaznaczenie, będzie
podświetlane, kiedy wskażesz je kursorem. Potwory będą
podświetlane na czerwono, przedmioty, które możesz
podnieść, będą podświetlane na niebiesko, a elementy
labiryntu, takie jak drzwi, są podświetlane kolorem
złotym. Kliknięcie lewym przyciskiem na takim
przedmiocie spowoduje, że Twój bohater podejdzie i
wykorzysta go.
"Nie kieruje mną nienawiść,
nie kieruje mną strach,
nie kieruje mną pożądanie,
obowiązek ani żadne racje.
Nie odczuwam już niczego.
Wszystko pozostałe jest Karą
Zimną, ciężką, ostateczną..."
WALKA
Walka przebiega w ten sam sposób co
poruszanie się. Aby zaatakować jakąś kreaturę, wskaż ja
kursorem (podświetl ją) a następnie kliknij lewym
przyciskiem myszy. Jednocześnie w oknie opisu pojawi się
nazwa istoty. Jeżeli nie znajduje się ona w bezpośrednim
sąsiedztwie, Twój bohater podejdzie do niej i dopiero
wtedy zaatakuje. Jeżeli używasz łuki, albo chcesz
pozostać pod osłoną np. drzwi, przytrzymanie klawisza
"Shift" w trakcie ataku spowoduje, że postać nie będzie
się poruszała w kierunku wroga - bohater będzie raził go
mieczem lub strzałami, lecz nie wykona nawet jednego
kroku.
Pochodź po labiryncie i znajdź jakieś istoty z którymi
możesz powalczyć. Nie zapominaj, że gdy zacznie brakować
Twoich punktów życia, możesz je odzyskać pijąc napój
uzdrawiający.
AUTOMAPA
W trakcie poruszania się po
labiryncie bardzo przydaje się automatyczna mapa. Aby ją
wyświetlić, kliknij na przycisku
lub naciśnij
klawisz "Tab". Zostanie ona nałożona na obszar akcji.
Położenie Twojego bohatera jest wskazywane przez
pomarańczową strzałkę. Jej grot wskazuje kierunek, w
którym patrzysz. Drzwi i schody są zaznaczone kolorem
złotym. Mapę można przesuwać za pomocą klawiszy
strzałek, klawisze + i - umożliwiają zmianę jej skali. W
trakcie wyświetlania mapy czas w grze nie ulega
zatrzymaniu, tak więc ciągle możesz się poruszać,
walczyć oraz być atakowanym przez mieszkańców labiryntu.
Aby schować mapę, kliknij na przycisku
lub
naciśnij klawisz "Tab". Podobnie jak poprzednio,
wszystkie ekrany (łącznie z automapą) możesz schować
naciskając klawisz spacji.
ZDOBYWANIE DOŚWIADCZENIE I POZIOMY
WTAJEMNICZENIA
Kontynuuj penetracje labiryntu.
Znajdziesz nowe rodzaje broni, sprawdź, które z nich są
efektywne w walce z różnymi rodzajami kreatur. Nie
zapominaj o napojach uzdrawiających. Jeżeli sytuacja
stanie się krytyczna - uciekaj i szukaj pomocy w
mieście.
Niekiedy, Twoja postać zdobędzie
wystarczającą ilość punktów doświadczenia, by osiągnąć
nowy poziom wtajemniczenia. Kiedy to się stanie, sfery
Życia i Many zostaną całkowicie wypełnione, zaś w
obszarze akcji pojawi się przycisk
.
Kliknięcie na nim spowoduje pojawienie się ekranu
informacji o postaci i umożliwi wybór, które cechy
postaci chcemy poprawić. Kliknięcie lewym przyciskiem na
wyświetlonym po prawej stronie okna cechy przycisku
spowoduje jej ulepszenie. Podobnie wzrośnie efektywność
Twojej postaci w walce oraz rzucaniu czarów.
KORZYSTANIE Z UMIEJĘTNOŚCI I
CZARÓW
Kiedy zdobędziesz wystarczająca ilość
punktów doświadczenia, wróć do wyjścia. Jeżeli odszedłeś
za daleko i nie pamiętasz gdzie się ono znajduje, za
pomocą automapy możesz możesz łatwo zlokalizować jego
położenie. Nim wrócisz do miasta, kliknij lewym
przyciskiem myszy na przycisku
znajdującym się na
pasku interfejsu lub naciśnij klawisz "B". Pojawi się
księga czarów, w której znajdziesz informacje wszystkich
czarów i umiejętności, które są Ci znane. Klikanie na
znajdujących się w dole przyciskach z numerami pozwoli
na zmianę strony księgi. Klikniecie prawym przyciskiem
na zaklęciu bądź umiejętności spowoduje przygotowanie go
do użycia - na pasku interfejsu pojawi się ikona. Teraz
przygotuj do wykorzystania umiejętność reperacji (Repair
Skill) klikając lewym przyciskiem na pierwszej ikonie
pierwszej strony księgi czarów. Następnie zamknij księgę
klikająca na przycisk, lub naciskając klawisz
"B".
Przesuń kursor na obszar akcji i
kliknij prawym przyciskiem myszy. Twój bohater przez
chwilę zostanie otoczony magiczną aurą, a kursor zamieni
się w ikonę reprezentującą umiejętność reperacji.
Zostanie także otworzony ekran stanu posiadania. Jeżeli
wskażesz jakiś przedmiot kursorem i kliknij lewym
przyciskiem myszy, zostanie on naprawiony. W taki sposób
używa się większości czarów i uzdolnień, chociaż
niektóre z nich same znajdują cel swojego działania -
będziesz musiał trochę poeksperymentować, aby nauczyć
się stosować obie techniki. Podobnie - klikniecie prawym
przyciskiem na ikonie z księgi czarów spowoduje rzucenie
zaklęcia.
SZYBKI DOSTĘP DO KSIĘGI I KLAWISZY
CZARÓW
Następną metodą pozwalająca na wybór
czaru lub umiejętności, którą chcesz wykorzystać, jest
kliknięcie na znajdującym się na pasku interfejsu ikonie
lub naciśnięcie klawisza S. W dolnej części
obszaru akcji wyświetlona zostanie skrócona księga
czarów - rząd ikon reprezentujących posiadane
uzdolnienia i czary, które możemy wykorzystać.
Umiejętności są wyświetlane w kolorze złotym. wyuczone
zaklęcia w kolorze błękitnym, zaklęcia zawarte w
manuskryptach - czerwone, zaś te, których możemy
korzystać używając magicznych lasek, są pomarańczowe.
Istnieje również możliwość ze z jakiś powodów nie możesz
używać wyuczonego czary - wtedy będzie on wyświetlany w
kolorze szarym. Aby przygotować czar / umiejętność do
wykorzystania, kliknij na reprezentującej go ikonie.
Kliknij na obrazku aby powiększyć.
Kiedy nauczysz się zaklęć lub
znajdziesz jakieś magiczne przedmioty, może okazać się
korzystne przypisanie ich wykorzystywania do klawiszy
funkcyjnych. Otwórz skrócona księgę czarów i naciśnij
klawisz F5. Opis czaru zmieni się i będzie wskazywał na
przypisany klawisz. Od tego momentu naciśnięcie klawisza
F5 będzie oznaczało przygotowanie czaru do użycia. Do
takich celów możesz wykorzystać klawisz od F5 do F8.
KONIEC WPROWADZENIA
Możesz teraz swobodnie kontynuować
podróż Twojego bohatera. Możesz również wrócić do
głównego menu (przyciskając przycisk
lub klawisz
"Escape") i wybrać opcje "New Game" i utworzyć nowego
bohatera. aby lepiej poznać świat, w którym przyjdzie Ci
podróżować, dowiedzieć się jakie zamieszkują go istoty i
co możesz w nim znaleźć, zapoznaj się z pozostałymi
informacjami, które zawarte są w Kronice Noktis'a.
"Sam dźwigaj broń wiedzy
i zbroje mądrości.
Zwycięstwa osiąga się tak samo
dzięki sile umysłu i woli,
jak dzięki sile i stali."