W Styczniu 1998 roku firma
Electronic Arts wydała Diablo w wersji przeznaczonej
dla PSX czyli na konsole PlayStation. W poniższym
artykule postaram się przybliżyć wam jakie były
główne różnice pomiędzy wersją przeznaczoną dla
PC/Mac a wersją dla PSX. Niestety jakość screenów
przedstawionych w artykule nie jest najwyższa, gdyż robiłem je przy użyciu emulatora PSX,
a Diablo jest jedną z nielicznych gier z którymi
emulatory nie radzą sobie najlepiej. Mimo wszystko
jakość screenów nie jest aż tak tragiczna i w
zupełności wystarczy, by zapoznać się z wyglądem gry.
Dodatkowo do artykułu dołączone zostały
pliki wideo nagrane podczas rozgrywki. Te pliki
zostały nagrane przez Dithrim'a oraz przeze mnie
czyli Noktis'a :-) Możesz je również
bezpośrednio pobrać w sekcji Download jak i poniżej. Dodam jeszcze ze film Dithrim'a jest szybszy niż
normalna rozgrywka a w moim czasem gubiły się
klatki. Jednak nie przeszkadza to w zapoznaniu się z
pięknem gry.
Pierwsza różnica jaką widzimy jest pojawiające się logo Electronic Arts
(Rys 1-3)
a dopiero później pojawia się logo Blizzard Entertainment (Rys
4), następnie pojawia się nam intro, które wygląda
identycznie jak w wersji dla PC, jedynie może się różnić sposobem
zakodowania obrazu. Teraz przechodzimy do Głównego Menu gry, w
którym pojawiły się nowe pozycje: "Options"
oraz "History" (Rys
6).
Kliknij na obrazku w celu powiększenia
Rysunek 1
Rysunek 2
Rysunek 3
Rysunek 4
Rysunek 5
Rysunek 6
Teraz wybierzmy np. pozycję "History"
i zauważymy, że znajduje się tam cały "Libriarius
Ex Horadrim" oraz "The
Nature of the Soul Stones" (Rys
7 - 8). Ciekawostka jest to, że po wybraniu
dowolnej pozycji oprócz pojawienia się tekstu usłyszymy
głos narratora opowiadającego historię Świata Diablo.
Teraz wróćmy do menu głównego i wybierzmy pozycję "Options"
(Rys 9), Zobaczymy tutaj
wiele opcji związanych z konfiguracja gry, jednak na
uwagę zasługuje pozycja "Language"
czyli język (Rys 10). W
Diablo dla PSX mamy do dyspozycji aż cztery wersje językowe;
angielska francuska, niemiecka i szwedzka.
Zmieniło się również tło w "Credits"
(Rys 11), które teraz nie
przedstawia tawerny tylko kościół w Tristram. Natomiast
pod pozycja "Help" (Rys
12) znajduje się instrukcja dotycząca sterowania
oraz innych opcji w grze. Bo jak wiadomo PSX nie
posiada myszki a zabijać potwory jakoś trzeba ;). Nie
będę wam pisał jak się steruje, jednak kilka ciekawostek
na temat sterowani przedstawię w dalszej części
artykułu.
Kliknij na obrazku w celu powiększenia
Rysunek 7
Rysunek 8
Rysunek 9
Rysunek 10
Rysunek 11
Rysunek 12
Teraz przejdźmy do wyboru
postaci, więc w menu głównym wybieramy "New
Game" i oczywiście nie ma trybu Multiplayer,
lecz istnieje opcja gry w dwie osoby (Rys
13). Teraz wybieramy opcje dla jednego lub
dwóch graczy i wybieramy postać którą chcemy grać (Rys
14) oraz wpisujemy jej nazwę (Rys
15) a następnie wybieramy poziom trudności,
czyli opcję, której oficjalnie zabrakło w trybie
Single Player w wersji dla PC (Rys
16).
Kliknij na obrazku w celu
powiększenia
Rysunek 13
Rysunek 14
Rysunek 15
Rysunek 16
Po wczytaniu gry ukaże
nam się zmieniony panel a w
zasadzie jego brak. Już nie mamy po obu
stronach dwóch sfer, jedną z mana a druga z
życiem, tylko dwa "drgające" pionowe słupki z życiem i
maną. Pas na mikstury i zwoje znajduje się
pod wskaźnikami życia i many (Rys 17).
Natomiast kula znajdująca się nad słupkami życia/many
pokazuje nam symbol aktualnie używanego
czaru.
Teraz przejdźmy się po Tristram.
Muzyka oraz rozlokowanie NPC pozostało takie same, lecz w
mieście pojawił się ktoś nowy... fruwające
ptaki... Można je zobaczyć na
rysunku 18
(wokół postaci). Gdy się do nich zbliżymy, to w
popłochy odlatują. Kolejna ciekawą zmiana są
nowe rośliny oraz odbicie postaci w rzece (Rys
19). Teraz chodzimy do Adrii zobaczyć
jak wygląda menu handlu/rozmów (Rys
20-22). Tutaj jest kolejna zmiana,
mianowicie opcja kupna/sprzedaży została
podzielna na Laski i Przedmioty (Buy
Items. Sell Items, Buy Staves,
Sell Staves). Przypomnę że w Diablo PC Adria
skupowała i sprzedawała laski i przedmioty
pod opcjami Buy Items Sell Items. Kolejną
zmiana jest brak opcji leczenia się u
Pepina, gdyż Pepin uzdrawia nas
automatycznie, takie samo rozwiązanie
zostało wprowadzone wcześniej w dodatku do
Diablo - Hellfire.
Kliknij na obrazku w celu powiększenia
Rysunek 17
Rysunek 18
Rysunek 19
Rysunek 20
Rysunek 21
Rysunek 22
A teraz chodźmy w dalszą podróż po Tristram. Zwróćmy uwagę na rysunek 24
- przedstawia on
krowy, jednak różnią się one ustawieniem w
porównaniu z wersją na PC.
Kliknij na obrazku w celu powiększenia
Rysunek 23
Rysunek 24
Rysunek 25
Rysunek 26
Rysunek 27
Rysunek 28
Rysunek 29
Rysunek 30
Rysunek 31
Rysunek 32
Teraz wypadałoby napisać kilka
słów o tym, jak wybiera się menu postaci, inventory, spellbook itd. Jako że
PSX nie ma myszki wszystkie te opcje
zostały umieszczone w specjalnym
menu które przedstawia
rysunek 33.
Natomiast rysunek 39-40 przedstawia Spell Book,
który posiada 5 stron a nie 4, tak jak to
jest w wersji na PC. Pięć
stron nie oznacza jednak, że czarów jest
więcej, tylko po prostu na jednej
stronie Spell Book znajduje się
mniejsza ilość zaklęć niż w wersji
na PC i dlatego jest więcej stron.
I zapomniałbym - jak widać na screenach w wersji na PSX księga
czarów nazywa się "Full Spell Book"
a nie "SpellBook".
Kliknij na obrazku w celu powiększenia
Rysunek 33
Rysunek 34
Rysunek 35
Rysunek 36
Rysunek 37
Rysunek 38
Rysunek 39
Rysunek 40
Nadszedł czas by zapuścić się w
głębiny Labiryntu... Po zejściu do
podziemi zobaczymy, że wszytko wygląda
jakby ładniej i w rzeczywistości tak
jest. Ładniejszy wygląd poziomów oraz
większa ilość kolorów wcale nie jest
wadą a wręcz przeciwnie. Poruszając się
po podziemiach nie zauważymy "kwadratów",
z których zbudowane są poziomy. W wersji
na PC często można było zauważyć coś
takiego wokół bossów czy też na granicy
promienia światła. Przy generowaniu
poziomów nic się nie zmieniło wciąż są
generowane losowo. Na
rysunku 42
została przedstawiona "arena" na jakiej
rozgrywa się duele w diablo 1. Wokół
areny rozlokowane są pochodnie co daje
bardzo ładny efekt. Ponadto
rysunek 42
pokazuje animacje wypadającego złota z
zabitego potwora. Jak widać złoto
błyszczy się, czego nie było w wersji na PC.
W Diablo na PSX dostępna jest również
Automapa (Rysunek
43), która wygląda bardzo
podobnie jak w wersji na PC. Zauważyłem
jednak ża strzałka pokazująca naszą
lokacje na mapie, trochę zostaje z tyłu
gdy jesteśmy w ruchu, jednak gdy sie
zatrzymamy to powraca centralnie nad
naszą postać..
Teraz może napisze
trochę o tym w jaki sposób atakuje
się przeciwnika. Otóż ten problem został
rozwiązany poprzez wprowadzenie
automatycznego namierzania celu
zarówno w walce zwartej jak i
dystansowej. Walcząc w zawarciu wybrany
cel zostanie podświetlony natomiast gdy
mam aktywny jakiś czar to pod nogami
przeciwnika pojawi się "świetlisty
obłok", który pokazuje nam jaki
przeciwnik, zostanie zaatakowany. Po
zabiciu potwora świetlisty punkt podąża
za następnym celem aby go
"zaznaczyć" (Rys
44)
Występowanie oraz zachowanie się
potworów jest identycznie jak w wersji
na PC. Przykładowo na 2 poziomie spotkałem Butchera i jak się okazało
dał się złapać na tą sama sztuczkę co w
wersji PC, czyli dał się zablokować na
schodach (Rys
45). W podziemiach można również
spotkać innych bossów, którzy wyglądają
prawie identycznie jak w wersji PC (Rys
46) Teraz zobaczmy jak wygląda
Speedbook (Rys 47).
Jedyną zmianą jest to, że zaznaczony
czar błyszczy się czego nie było w
wersji PC. Kolejnym ciekawym
rozwiązaniem jest rzucanie niektórych
czarów. Jednym z takich czarów
jest Town Portal, gdyż
rzucenie tego zaklęcia wiąże się z wyborem
lokalizacji Portalu. Problem ten został
rozwiązany w taki sposób, że przy
rzucaniu czaru ukazuje się nam
świetlisty punkt, który możemy przesunąć
w dowolne miejsce, które znajduje się w
zasięgu wzroku, po czym akceptujemy daną
lokalizację i w tym miejscu pojawia się
nam portalu (Rys
48-49).
Kliknij na obrazku w celu powiększenia
Rysunek 41
Rysunek 42
Rysunek 43
Rysunek 44
Rysunek 45
Rysunek 46
Rysunek 47
Rysunek 48
Rysunek 49
Rysunek 50
Generalnie pod
względem rozgrywki gra nie różni się
niczym od Diablo w wersji dla PC.
Potwory zachowują się tak samo, posiadają
takie samo HP i inne parametry,
szkielety podchodzą w ten sam sposób, Butcher daje się złapać na "schody",
Fallen Ones uciekają po zabiciu
jakiegokolwiek potwora. Diablo PSX na
pewno różni się sposobem kierowania gdyż
do tego celu używamy pada a nie myszki.
Różnicą, która najbardziej rzuca się w
oczy jest, zdecydowanie ładniejszy
wygłąd gry przy jednoczesnym zachowaniu
dobrego "klimatu", który towarzyszył
Diablo 1. Plusem jest brak możliwości
duplikowania przedmiotów, gdyż z
przyczyn technicznych jest to
niemożliwe. Jednak jak w każdej grze nie
obyło się bez błędów. Otóż jeśli
znajdziemy jakikolwiek unikat, po czym
zapiszemy grę a następnie wgramy ja od
nowa to posiadany przez nas unikat
zamieni się w złoto lecz pozostałe
przedmioty pozostaną bez zmian. Mimo
wszystko Diablo w wersji przeznaczonej
na konsole PlayStation gorąco polecam
wszystkim, którzy jeszcze pogrywają w
starego poczciwego "Diabełka" :-)
I na razie to by było na tyle... Być
może dodam jeszcze screeny z niższych
poziomów. by przedstawić wam pełniejszy
obraz gry. Póki co możecie przesyłać
własne filmy nagrane podczas gry w
Diablo PSX, w tym celu napiszcie do mnie
maila z informacja, że posiadacie tak
nagrany film postaram się odpowiedzieć i
umieścić wasz film w dziale Download.
Poszukuje również karty pamięci do
emulatora z "gotową" wysokolevelową
postacią, najlepiej, aby był to Mag.
Jeśli ktoś ma taka kartę pamięci to
również prosiłbym o kontakt mailowy.