|
Siły zła są
nieprzeliczone, jednak nie musisz stawiać im czoła sam.
Diablo pozwala, by w podróż po labiryntach Tristram
wyruszyło do czterech graczy - jako przyjaciele lub
wrogowie. Postacie, w które się można wcielić, są inne
od tych używanych w grze indywidualnej. W trakcie gier
zespołowych stan gry jest zachowywany automatycznie w
trakcie gry, dlatego też opcje "Save" i "Load" nie są
dostępne w głównym menu. |
|
|
Pasek
Interfejsu w Grze Multiplayer |
|
W trakcie gry wielu graczy, na pasku
interfejsu znajdują się dwa dodatkowe przyciski:
przycisk wiadomości i przycisk intencji. Aby w trakcie
gry wielu graczy wysłać wiadomość do innych, przyciśnij
przycisk wiadomości lub naciśnij klawisz
Enter. Ponowne
kliknięcie na przycisku wiadomości lub naciśnięcie
klawisza Enter spowoduje wysłanie wiadomości. Na ekranie
wiadomości możesz także włączyć lub wyłączyć wysyłanie
widomości do poszczególnych graczy, co pozwoli na
wysyłanie wiadomości sekretnych, niedostępnych dla
pozostałych. Jeżeli chcesz móc szybko wysyłać
najczęściej przesyłane wiadomości, możesz wykorzystać,
klawisze F9-F12 służące do wysyłania predefiniowanych
tekstów. |
|
Przycisk intencji gracza pozwoli
określić jak Twój bohater reaguje na innych członków
gry. Klikniecie na nim lewym przyciskiem myszy powoduje
jego zmianę z nastawienia agresywnego
na pokojowe
i z powrotem. Nastawienie agresywne oznacza, że Twój
bohater będzie traktował innych graczy jak wszystkie
kreatury zamieszkujące labirynt i atakował je, jeżeli
klikniesz na nich lewym przyciskiem myszy. Jeżeli w
trakcie gry zdecydujesz sobie udzielać wsparcia, dobrze
jest wybrać nastawienie pokojowe - wtedy lewe kliknięcie
na postaci innego gracza nie spowoduje ataku, ani nie
będzie on bezpośrednim celem działania czarów |
|
Uwaga: inni gracze mogą nadal zostać
trafieni strzałą lub ulec działaniu czaru, nawet jeśli
nie stanową jego bezpośredniego celu - jeżeli walczycie
w małych pomieszczeniach, zachowajcie należytą
ostrożność |
|
|
Kopie "Rozmnożone" Diablo
(Diablo Spawned) |
|
Oprogramowanie gry Diablo jest w
stanie skopiować na inne systemy własną wersję "shareware",
która umożliwia grę bez oryginalnej płyty z grą. Takie
kopie Diablo pozwalają na grę wielu graczy wcielających
się w postacie wojowników także za pośrednictwem serwera
Battle.net. Tylko takie "rozmnożone" ("spawned") wersje
Diablo mogą brać udział w grze przeciwko sobie, w grach
wielu graczy zainstalowane w sposób normalny i
"rozmnożony" nie będą widziały siebie nawzajem. |
| Uwaga: "rozmnożona" kopia Diablo będzie zajmowała
więcej miejsca na dysku twardym niż zainstalowana w
normalny sposób, ponieważ konieczne jest przegranie na
niego wszystkich niezbędnych plików danych |
|
|
RODZAJE
POŁĄCZENIA |
|
W tym miejscu
musimy jeszcze wspomnieć, że jakość gry wielu graczy
zależy bardzo od jakości połączenia między wszystkimi
komputerami, za pomocą których grają gracze. Intensywny
ruch sieciowy, wadliwe okablowanie, szumy, duże
opóźnienia i inne czynniki tego typu mogą wpłynąć w
negatywny sposób na wydajność i niezawodność gry. |
|
|
|
|
Połączenie
bezpośrednie (Direct Connection) |
| Możliwa gra: od 1 do 4
graczy. |
|
Wymagania:
2 lub więcej komputerów połączonych poprzez ich porty
szeregowe za pomocą kabla modemu zerowego. |
| Aby rozpocząć grę, jeden gracz musi wybrać opcję "Create
Game". Po rozpoczęciu gry, połączy ona pozostałe
komputery. Jeżeli gracz nie połączy się automatycznie,
wybierz opcję "Retry Connection",
aby spróbować jeszcze raz |
|
Problemy:
Upewnij się, że posiadasz odpowiedni kabel, i uważnie
sprawdź wszystkie połączenia. Jeżeli korzystasz ze
specjalnego adaptora, upewnij się, że tylko z jednego.
Kabel należy podłączyć do portów szeregowych (COM)
każdego komputera a nie do portu równoległego drukarki (parallel).
aby zobaczyć, czy komputery komunikują sie ze sobą,
można użyć programu terminalowego, takiego jak np.
zawarty w Windows 95 Hyperterminal. Upewnij się
także, że nie występują konflikty sprzętowe miedzy
wykorzystywanymi portami szeregowymi a innymi elementami
systemu. |
|
Kabel modemu
zerowego (null-modem): specjalny rodzaj kabla
szeregowego (9 lub 26 pionowego), którym można połączyć
dwa komputery przez ich porty szeregowe (COM). By
otrzymać kabel modemu zerowego można dołączyć także
specjalny adaptor. Ze względu na utratę jakości sygnału,
zaleca się używać kabli tego samego typu dłuższych niż 9
metrów. |
|
|
Połączenie
Modemowe (Modem Connection) |
| Możliwa gra: 2 graczy: |
|
Wymagania:
2 komputery, każdy podłączony do sieci telefonicznej za
pomocą modemu. |
|
Jeżeli masz w swoim systemie
zainstalowany jeden modem, w momencie wybrania rodzaju
połączenia jako połączenie modemowe, zostanie on
automatycznie wybrany. Jeżeli masz ich więcej, będziesz
musiał wskazać ten, którego zamierzasz używać. |
|
Gracz inicjujący połączenie powinien
wybrać opcję "Call" i podać
numer telefonu drugiego gracza. Drugi gracz z kolei
powinien wybrać opcję "Answer"
i czekać, aż pierwszy się z nim połączy. Jeżeli modemy
są ustawione prawidłowo, program automatycznie wykryje i
nawiąże połączenie. |
|
Problemy:
Przed nawiązaniem połączenia należy właściwie
skonfigurować modem za pomocą panelu kontrolnego
"Modemy" ("Modems")
znajdującego się w Panelu Sterowania Windows 95. Otwórz
panel sterowania i wybierz te opcję. Wyświetl kartę
"Diagnostyka" ("Diagnostics")
i wskaż modem, który ma zostać przetestowany. jeżeli w
trakcie testu wystąpią błędy, skontaktuj się z
producentem modemu. |
|
| Połączenie za pośrednictwem
sieci i protokołu IPX (IPX Network Connection) |
| Możliwa gra: od 1 do 4
graczy |
| Wymagania: 1 lub więcej
komputerów podłączonych do sieci wykorzystującej
protokół IPX |
|
Aby utworzyć grę wybierz opcję
"Create". Gra zostanie
nazwana imieniem Twojej postaci, przez co możliwe będzie
łatwe odróżnienie wielu gier przez włączających się
graczy. |
|
Problemy:
Zbadaj ustawienia protokołu IPX/SPX
w panelu kontrolnym "Sieć" ("Networks").
Jeżeli będziesz miał kłopoty z ustawieniami, skontaktuj
się z administratorem sieci. Sprawdź wszystkie fizyczne
połączenia sieciowe, Zauważ, że Diablo będzie działał
tylko w jednym segmencie sieci. Zapamiętaj, że nazwa gry
wywodzi się od imienia postaci gracza, który ja
zainicjował. |
|
Sieć IPX:
grupa komputerów wyposażonych w karty sieciowe i
połączone okablowaniem, które komunikują się między sobą
za pomocą protokołu IPX. |
|
|
Połączenie
przez Battle.net. |
|
Możliwa gra:
1-4 graczy |
| Wymagania: 32-bitowe
połączenie TCP/IP z siecią Internet. Może być to
podłączenie za pośrednictwem sieci telefonicznej lub
bezpośrednie. |
|
Battle.bet jest usługą rozrywkową
świadczona poprzez sieć Internet formy Blizard
Entertaiment. Pozwala on graczom z całego świata odbywać
wspólne przygody a także walkę między sobą. Jako metodę
połączenia wybierz "Battle.net". Jeżeli Twój komputer
łączy się z siecią Internet za pośrednictwem sieci
telefonicznej, Diablo automatycznie nawiąże połączenie z
firma udostępniającą. Po nawiązaniu połączenia z
Battle,net będziesz mógł porozmawiać z innymi graczami
na temat utworzenia i przyłączenia się do gry. Po
naciśnięciu klawisza F1
będziesz miał dostąp do różnych specjalnych informacji. |
|
Problemy:
Jeżeli Twój komputer nie jest skonfigurowany do pracy w
sieci za pośrednictwem połączenia telefonicznego, przed
uruchomieniem gry będziesz musiał nawiązać takie
połączenie z firma udostępniającą Internet, w której
masz konto. Możesz skontaktować się także z
przedstawicielem tej formy, by dowiedzieć się, jakie
wysterują opóźnienia w połączeniach oraz czy używasz
oprogramowania 32-bitowego. Połączenia o dużych
opóźnieniach mogą spowodować niestabilna grę. |
|
32-bitowe
połączenie TCP/IP: Generalnie jeżeli jesteś w
stanie używać najnowszej wersji Netscape Navigator i/lub
Microsoft Internet Explorer, możesz korzystać z
32-bitowwych aplikacji sieciowych. Jeżeli nie jesteś
pewien, czy możesz korzystać z takich połączeń,
skontaktuj się z firmą oferującą CI dostęp do sieci
Internet. |
| Małe opóźnienie:
"opóźnienie" jest miarą czasu niezbędnego, by twój
system wysłał i otrzymał informacje poprzez sieć. Aby
zapewnić sobie wystarczającą jakość gry przez Battle.net,
Blizzard zaleca, by Twoje połączenie miało opóźnienie
mniejsze niż 500ms. Aby dowiedzieć się, jakie opóźnienia
wnosi Twoja sieć, skontaktuj się z firmą oferującą Ci
dostęp do sieci Internet. |
| Uwaga: Hellfire nie
obsługuje połączenie poprzez Battle.net |
|
|
Połączenie
poprzez sieć AppleTalk |
| Możliwa gra: 1-4 graczy |
| Wymagania: 1 lub więcej
komputerów Macintosh połączonych z aktywną siecią Apple
Talk |
|
By stworzyć grę kliknij "Create".
Nazwa utworzonej gry będzie bazowała na imieniu twojej
postaci. Gracz chcący połączyć się z twoja gra będzie
musiał znać nazwę gry. |
|
Jeśli twoja sieć posiada więcej niż
jedną strefę AppleTalk (AppleTalk Zone), wtedy kliknij
na "Wybierz Strefę" (Choose Zone), aby wybrać strefę w
której Diablo będzie poszukiwał gry. Zauważ, że Diablo w
tym samym czasie może widzieć gry tylko w jednej strefie
AppleTalk. |
|
Problemy:
Sprawdź ustawienia dla swojej sieci "Apple
Talk" lub "Sieci"
w panelu sterowania: Pamiętaj, że nazwa gry jest
oparta na imieniu postaci gracza, który ją utworzył. |
| Uwaga: Hellfire nie
obsługuje połączenie poprzez Apple Talk |
|
|
Gry
dynamiczne |
|
Gry toczone w sieciach IPX, AppleTalk
i poprzez serwer Battle.net są dynamiczne. to znaczy że
gracze mogą w każdej chwili włączać się i opuszczać grę
tak długo, jak bierze w niej udział tylko jeden gracz.
Gracze nie mogą przyłączać się do gry, jeżeli bierze w
niej udział już 4 graczy. Jeżeli wszyscy gracze opuszczą
grę, zostaje ona zakończona. |
|