:: HOME
 :: News
 :: Wstęp
 :: Autorzy
 :: Księga Gości
 :: Forum
 :: FAQ

 :: WPROWADZENIE DO GRY
 :: Informacje Wstępne
 :: Wprowadzenie i Tutorial
 :: Interfejs Gry
 :: Podsumowanie Sterowania

 :: DIABLO/HELLFIRE
 :: Prolog
 :: Postacie
 :: NPC
 :: Potwory
 :: Bossowie
 :: Czary
 :: Kapliczki
 :: Affixy
 :: Quest
 :: Info o Przedmiotach
 :: Przedmioty
 :: Przedmioty Questowe
 :: Inne Przedmioty
 :: Unikaty
 :: Niewykrywalne Unikaty
 :: Szansa na unikat
 :: Obiekty w Podziemiach
 :: Multiplayer
 :: Battle.net
 :: Kalkulatory
 :: Command.txt
 :: Doświadczenie
 :: Zdobywanie doświadczenia
 :: Diablo na PSX
 :: Dialogi
 :: Bugi w Diablo 1
 :: Ciekawostki

 :: ŚWIAT DIABLO
 :: Bohaterowie
 :: Przedmioty w Khanduras
 :: Czary i Magia
 :: Bestiariusz
 :: Librarius Ex Horadrim
 :: Natura Kamieni Dusz
 :: Linia Czasu

 :: SPOLSZCZENIE Do Diablo
 :: Instalacja 
 :: Screeny
 :: Zmiany
 :: Pobierz Spolszczenie

 :: DOWNLOAD
 :: Spolszczenie
 :: Programy
 :: Multimedia
 :: Inne

 :: INNE
 :: Single vs Multiplayer
 :: Mediaplayer
 :: Credits Diablo 1
 :: Credits Hellfire
 :: Diablo & Diablo 2
 :: Konwersja
 :: Wyróznienia
 :: Linki




Awake Warriors - Diablo Hellfire Guild
Diablo Hellfire Awakening

Imperium Diablo


 

Diablo 1 Ciekawostki


Zmiana ucha w serce

Grając na Battle.Net gdy zabijemy innego gracza pozostaje nam jego Ucho, gdy użyjemy na nim zwoju identyfikacji zamieni się w Serce (nie graficznie). W jakim celu służy Serce, niewiadomo.  Jednak w plikach gry oprócz grafiki ucha znajduje się również grafika serca oraz oka. Być może zarówno ucho serce oraz oko miały być ze sobą w jakiś sposób powiązane.

Krowy w Tristram

Kliknij kilkakrotnie na jedną z krów stojących w Tristram a twój bohater powie zabawny tekst :-)

- Yep, that's a cow all right.
- I'm not thirsty.
- I'm no milk maid.

Krowi Poziom (Cow Level)

Cow Level jest jednym z najstarszych i największych żartów czy też mitów związanych z grą Diablo 1. W Tristram możemy spotkać 3 krowy, kiedy gracze odkryli iż po kilku kliknięciach na nich nasz bohater rzucał zabawne teksty, wtedy to pojawiły się plotki o tym, jak to otwiera się legendarny ukryty portal, jeśli klikniesz na nie odpowiednią ilość razy... Od czasu bajeczki puszczonej w net przez jakiegoś żartownisia, ludzie nieustannie wymyślali coraz więcej i więcej absurdalnych dróg i sposobów a nawet określonych rytuałów prowadzących do ukrytych czeluści. W sieci pojawiły się również sfabrykowane screeny przedstawiające rzekomy Cow Level np Succuby siedzące na krowach i inne tego typu bzdury :-). Jedno jest pewne - Cow Lvl nigdy nie istniał w Diablo 1, dopiero Blizzard widząc jaką popularnością cieszy się mit Krowiego Poziomu, postanowił w Diablo 2 wprowadzić ten sekretny level.

Ukryte napisy

Najwyraźniej twórcą Diablo musiało się bardzo nudzić gdyż na obrazku, który pojawia się na ekranie po włożeniu płyty z Diablo do napędu CD umieszczone zostały ukryte napisy "BUY WAR II" oraz "NATALIE PORTMAN ROCKS". Można je zobaczyć gdy podda się ten obrazek odpowiedniej obróbce graficznej np. użycia narzędzia "odwrócenie kolorów" lub innego. Poniżej umieściłem obrazek który przedstawia owe ukryte napisy. Do edycji tego obrazka użyłem Corel Photo Paint 9 i narzędzia "Równoważenie lokalne" gdyż uważam, iż dzięki temu ukryte napisy są bardziej widoczne niż przy "odwróceniu kolorów".
 

Kliknij na obrazku w celu powiekszenia

Ukryte questy i postacie w Hellfire

W oficjalnym rozszerzeniu do Diablo - Hellfire, istnieją ukryte postacie i zadania. Jednym takich zadań jest Cow Quest, które zastępuje zadanie Farmer's Orchard. A NPC Lester the Farmer zostaje zastąpiony przez Complete Nut, który przebrany jest za krowę. Quest ten prawdopodobnie był kolejnym żartem związanym z Krowim Poziomem, lecz zdecydowanie nim nie był. Natomiast co do ukrytych postaci to początkowo dostępna była tylko jedna postać - Bard, lecz wraz z wydaniem patcha v1.01 dodano kolejną "ukrytą" postać - Barbarian. Więcej informacji na temat ukrytych zadan i postaci znajduje sie w dziale Command.txt
 



Menu charakterystyk w instrukcji do Diablo 1

W instrukcji do Diablo pokazany jest screen przedstawiający menu ze startowymi statystykami wojownika  o nazwie "ZANN". Screen ten zapewne pochodzi z wczesnej wersji gry, gdyż podane na nim statystyki różnią się nieco od statystyk z finalnej wersji gry. Również nie widać na nim fragmentu sfery życia, której wierzchołek powinien być widoczny na dole obrazka. Ciekawostka jest to, iż nazwa postaci Zann jest użyta w Diablo 2, mianowicie czarodziejki w Diablo 2 wywodzą się z klanu o nazwie Zann Esu.

6 strona w SpellBook

W instrukcji do Diablo pojawia się również screen przedstawiający 6 stron w księdze czarów. Screen ten prawdopodobnie pochodzi z Diablo beta i jest dowodem na to iż w Diablo miało być zdecydowanie więcej czarów niż wersji finalnej.

5 strona w Spell Book

Gdy w Spell Book klikniesz na obszar pomiędzy czwartą strona a ramką księgi, to pojawi się piąta strona, jest to pozostałość po wcześniejszych wersjach Diablo.


Nieznana lokacja

Poniższy screen pochodzi z pierwszych materiałów reklamujących Diablo, jak można zauważyć w ostatecznej wersji gry nigdy ta lokacja się nie ukazała.
 

Kliknij na obrazku w celu powiększenia.

Pierwszy film promujący Diablo

Poniżej znajduje się pierwszy filmik promujący Diablo 1. Możemy  na nim zobaczyć pierwotny  wizerunek Diablo. Film ten pochodzi z 1995 roku.


Diablo 1 Promo


Niewykorzystane filmiki

W archiwum diabdat.mpq, które zawiera płyta Diablo CD, znajdują się dwa niewykorzystane filmiki doom.smk oraz butcher.smk, Z pewnością oba filmy miały związek z zadaniami, które zostały wycofane z ostatecznej wersji gry. Filmik doom.smk prawdopodobnie miał mieć związek z questem o nazwie "Map of The Stars" o którym jest napisane kilka ciekawostek niżej, natomiast filmik butcher.smk zapewne miał związek Rzeźnikiem i prawdopodobnie chodzi o zadanie "The Butcher's Chamber". Poniżej można obejrzeć oba niewykorzystane filmiki.


Diablo 1 Doom


Diablo 1 Butcher
 


Niewykorzystane Czary

Wiele czarów nie znalazło się w finalnej wersji gry. Część nazw oraz ikon czarów jest znana, oto one:
 
Blood Boil Blood Ritual Doom Serpents Etherealize Invisibility Sentinal



Mindmace Guardian

Poniżej znajdują się Ikony czarów do których nieznane są oficjalne nazwy.


Niewykorzystane potwory

Poniżej znajdują się nazwy i animacje potworów które nie zostały wykorzystane w grze a znajdują się na płycie w archiwum diabdat.mpq
 
Bone Demon Devil Kin Brute  Incinerator

Lord Sayter The Arch-Litch Malignus  Unraveller

Invisible Lord

Grafiki potworów: Bone Demon, Devil Kin Brute, Lord Sayter, Unraveller oraz Invisible Lord zostały wykorzystane w Hellfire.


Niewykorzystane obrazki przedmiotów

Poniżej znajdują się obrazki przedmiotów pochodzących z Diablo Pre-Release Demo. Diablo Beta oraz Hellfire, które oficjalnie nigdy nie znalazły się w finalnej wersji gry.


Kliknij na obrazku w celu powiększenia.

Diablo PR-Demo, Diablo Beta Items

Diablo, Beta, PR-Demo, Hellfire Items

Ukryci Bossowe

W Kodzie gdy Diablo występuje kilka bossów, którzy z przyczyn technicznych nigdy nie pojawią się w żadnej rozpoczętej rozgrywce.

Unikaty nie do znalezienia

Z powodu zasad generowania przedmiotów w Diablo, nigdy nie można będzie znaleźć tych oto unikatów: Bramble, Crackrust, Lightforge, The Deflector, Gonngal's Dirk oraz The Mangler.
 


O DIABLO PRERELEASE-DEMO
 

W 1996 roku Blizzard wydał bardzo wczesną Demonstracyjną wersję Diablo. Wersja ta cechowała się innym interfejsem gry, czarami oraz właściwościami przedmiotów które nie były dostępne w późniejszych wersjach gry, dostępna jedna postać Warior, dostępny jeden poziom i jedno zadanie do wykonania - The Buther (Normalnie Buther znajduje się na 2 poziomie).

Panel kontrolny w Pre-Release Demo

W Diablo Pre-Release Demo występuje inny panel kontrolny, który mocno różni się od tego jaki widzimy w finalnej wersji gry, Różnice polegają na tym że brakuje "pasa" w którym umieszczało się potiony i scrolle. Zamiast tego pojawiają się one w kwadraciku po lewej stronie (identycznym jak te, w którym znajdują się ikony czarów), oprócz tego, brakuje przycisku "Quests" a jego rolę spełnia przycisk "Quest Log" znajdujący się w menu charakterystyk. Jeszcze ciekawostką jest to, że menu charakterystyk pojawia się po prawej stronie, a menu ekwipunku po lewej (w finalnej wersji jest na odwrót).
 

Kliknij na obrazku w celu powiększenia.

Mapa Tristram w PR Demo

W Pre-Release Demo za murkiem za chatą Adrii znajduje się mostek na rzece, którego nie ma w wersji finalnej. Natomiast obok Wirta znajduje się dziwna rozpadlina w ziemi, której której również brakuje w pełnej wersji gry.
 

Kliknij na obrazku w celu powiększenia

Wirt w Pre-Release Demo

W Diablo Pre-Release Demo Wirt pojawia się tylko od czasu do czasu, oprócz broni można u niego kupić potiony, scrolle i księgi

Wounded Townsman w Pre-Release Demo

Wounted Townsman zlecając nam zadanie zabicia Buthera wypowiada inny text niż ten który znalazł sie w finalnej wersji gry:

Please help...! I barely escaped from...
the Butcher...! He killed... my wife... my
children! I beg of you... in the name of
God... avenge them...


Poniżej znajduje się tekst, który wypowiadany jest po powyższej kwestii, gdy kliknie się na konającego Townsman'a:

".........." The man's body appears to be
twisted in agony!


Book of Identify w PR Demo

W Diablo Pre-Release Demo można znaleźć Book of Identify a można ją kupić za 1000 gold.. W finalnej wersji gry w czar ten dostępny jest jedynie w zwojach i laskach.

Oils w Pre-Release Demo

W pomocy do Diablo Pre-Release Demo znajduje się dział Usable Items, w którym jest informacja o olejach (oils), które jednak nie pojawiły się w końcowej wersji gry. Natomiast oils można spotkać w dodatku do Diablo: Hellfire, gdzie za ich pomocą można np. zwiększyć damage lub durability broni. Poniżej znajduje się grafika dla oil oraz wygląd kursora po użyciu oil.


WYCOFANE QUESTY
W Diablo miało być dostępnych o wiele więcej zadań, lecz znaczna część z nich została wycofana finalnej wersji gry. Poniżej opisze część z tych zadań które nigdy nie trafiły dopełnej wersji gry.
 

The Map of The Stars

Z ostatecznej wersji Diablo zostało wycofanych bardzo wiele questów. Spośród tych wycofanych zadań najbardziej znany jest quest o nazwie "The Map of The Stars". To zadanie zlecał nam Cain gdy mieliśmy przy sobie mapę. Opowiedział nam o mapie, która została stworzona po to by pokazać kiedy Diablo uwolni się ze swojego więzienia. Kiedy dwie gwiazdy na mapie się połączą, Diablo będzie u szczytu swych mocy. Będzie wszechpotężny, i niezwyciężony. Zadanie polegało na zabiciu Diablo zanim gwiazdy na mapie się połączą. Jednak Blizzard zrezygnował z tego zadania a część tekstów pochodzących z "The Map of The Stars" zostało wykorzystanych w zadaniu "Archbishop Lazarus" oraz "Diablo"


Dodam jeszcze, że zadanie "The Map of The Stars" jest oficjalnie uznawane przez Blizzard jako jako wycofany quest. Wycofanie tego zadania Blizzard tłumaczy tym że: "zmienił się sposób rozgrywki Diablo" - prawdopodobnie chodzi o desynchronizację gry w  trybie multiplayer. Animacje Mapy Gwiazd można zobaczyć na poniższym filmiku.


Trimayne the Priest

W Tristram miał znajdować się jeszcze jeden NPC - Ksiądz Trimayne (Trimayne the Priest). Miał przebywać w pobliżu kościoła jednak pojawiałby się tylko od czasu do czasum gdyż często podróżował. Przypuszczalnie miał być związany z zadaniem "Fleshdoom, Wielder of Shadowfang", questem który nigdy nie znalazł się w finalnej wersji gry. Po rozmowie z nim miał wyjawić ci, że jakiś czas temu wezwano go do obłąkanego człowieka, który uciekł z labiryntu. Trimayne podejrzewając, iż ów człowiek został opętany przez jakiegoś demona rozpoczął egzorcyzmy, okazało się że demonem który opętał tego człowieka był Fleshdoom, a ów człowiek posiadał w swej pamięci wspomnienia o starożytnym demonicznym mieczu Shadowfang. Później Trimayne zlecał zadanie zniszczenia demona o nazwie Fleshdoom i odzyskaniu jego przeklętego miecza Shadowfang, które więzi niejedną zamęczona duszę. Jednak kiedy demoniczne ostrze zostało oddane Trimayne'owni miał on zostać pochłonięty przez piekielny ogień i zabity.

Przypuszczalnie początkowo to właśnie Tremain miał zlecać zadanie "Arcybiskup Lazarus" a nie Decard Cain, a nagrodą w tym zadaniu miał być potężny unikat - buława o nazwie: Lightforge. Mimo iż zadanie dotyczące Lazarusa nie zostało usunięte, to praltycznie niemożliwe jest aby legalnie uzyskać unikat Lightforge. Miecz Shadowfang (Kieł Cienia) można znaleźć w drugiej części Diablo. Poniżej jego fotka.

Kliknij na obrazku w celu powiekszenia
 

Izual, the Fallen Angel

Wśród zadań, które nie znalazły się w ostatecznej wersji Diablo znajduje się również zadanie "Izual, the Fallen Angel". To zadanie miała zlecać nam Gillian, która opwiadała jak kiedyś Farnham będąc kompletnie pijany ciągle bełkotał coś o Izualu i Azurewrath. To zadanie miało polegać na odnalezieniu i zniszczeniu Izuala by uwolnić jego utrapiona duszę. Nagrodą w tym quescie miał być unikat "Azurewrath" (Błękitny Gniew). Zarówno zadanie związane z Izualem jak i jego miecz można znaleźć w Diablo 2. Poniżej znajduje się screen przedstawiający miecz
"Azurewrath".


Klinknij na obrazku w celu powiekszenia


The Infestation of Worms

Zadanie "The Infestation of Worms" miał zlecać Pepin, który opowiedział nam, że gdy odwiedził pewnego chorego człowieka, usłyszał w jego domu dochodzące z piwnicy dziwne odgłosy oraz lepki, słodki odór. Gdy tam zajrzał zobaczył ogromne robaki wijące się i wypełzające wprost z podłogi. Jak nie trudno się domyślić zadanie polegało na zabiciu "robali" zanim odnajdą właściwą drogę miasta.

Andariel, Maiden of Anguish

W Diablo miał znaleźć się również quest "Andariel, Maiden of Anguish" Zleceniodawcą miała być Gillian, która opwiedziała nam, że w ostatnich dniach z wioski zniknęło kilkoro mężczyzn, ponadto niektórzy mieszkańcy twierdzą iż dostrzegli dziwne szkarłatnie światła iskrzące się w głębinach lasu. Światła te miały mieć związek z demoniczną kusicielką Andariel znaną również jako Maiden of Anguish (Pani Cierpienia). Jej żądza krwi śmiertelników była tak wielka, że nauczyła się zaklęcia dzięki któremu mogła wejść do królestwa śmiertelników. Uwodząc jednego z Mrocznych Czarodziei Netherworld, Andariel zdobyła wiedzę, dzięki której zwabiała śmiertelnych mężczyzn do swego mrocznego zakątka Piekła.

The Island of the Sunless Sea

Kolejnym niewykorzystanym questem, który zlecał nam Farnham jest "The Island of the Sunless Sea":

"W dawno zapomnianych czasach, morze błękitu znajdowało się na skraju ognistego nie - świata. Była to oaza dla tych, którzy służyli jako strażnicy bram Piekła. Anioły i wojownicy światła używali tego miejsca do leczenia swych ran i zdobywania nowych sił. Było to również miejsce, gdzie mogli trenować i przygotowywać się do Wojny Grzesznych. Legendy mówią o trójcy skał, które kryły ścieżkę do Wyspy na Bezsłonecznym Morzu."

Zadanie to polegało na odnalezieniu drogi prowadzącej do The Island of the Sunless Sea (Wyspy Bezsłonecznego Morza) dzięki czemu mieliśmy zostać sowicie nagrodzeni.
 


Spór o film Diablo

Kiedyś Blizzard prowadził spór z New Line Cinema w sprawie filmu, który został wtedy nazwany El Diablo. Jednak Blizzard wcześniej zarezerwował sobie prawo do tytułu filmu z nazwą "Diablo" i spór wygrał. Skutkiem tego było zmienienie nazwy filmu na Odwet.

Plik lvl16int.wav

W archiwum diabdat.mpq znajduje się plik lvl16int.wav - jest to prawdopodobnie głos Diablo który miało być słychać po wejściu na 16 level. Możecie go pobrać klikając tutaj (266 KB). Ciekawostką jest to, że po odtworzeniu tego dźwięku od tyłu możemy usłyszeć "Eat your vegetables and brush after every meal" co można przetłumaczyć jako "Jedz swe warzywa, i myj zęby po każdym posiłku" :-). Plik w wersji oryginalnej oraz w wersji odtworzonej wspak można posłuchać poniżej.


Wersja oryginalna


Wersją odwrócona

Rekord w szybkości przechodzenia Diablo 1

Serwis Speed Demos Archive, dokumentujący rekordy w szybkości przechodzenia gier komputerowych i konsolowych, udokumentował także rekord w szybkości ukończenia pierwszej części Diablo (bez modów, cheatów, itp.). Rekord, dokonany Magiem wynosi 3 minuty 12 sekund i należy do Polaka, Macieja 'groobo' Maselewskiego. Rekord ten nie został uznany przez Polską Scene Diablo 1, gdyż zawiera mnóstwo nielegalnych momentów i w dodatku jest zwykłą "klejonką". Zresztą sami możecie obejrzeć filmik z "szybkiego" przechodzenia Diablo 1 w poniższym odtwarzaczu.


 
Diablo we Flashu

W sieci spotkać można ciekawą gierkę we Flashu autorstwa Necromanthus'a, której akcja została osadzona w scenerii pierwszej części Diablo. Zapraszam tutaj

Niewykorzystane dźwięki

Teksty (dźwięki), które nie zostały wykorzystane w grze, a znajdują się na płycie z Diablo. Niektóre teksty nawiązują do niewykorzystanych zadań. Dźwięki te można odsłuchać w poniższych odtwarzaczach.

Diablo 1 - Unused Speech part 1


Diablo 1 - Unused Speech part 2


Diablo Roguelike

Nieco starsi gracze pamiętają na pewno gry cRPG typu roguelike, które cechowały się prostym pomysłem i prostym wykonaniem. Cały świat reprezentowały kolorowe znaczki ASCII (widok był z góry). Fan tego typu gier Kornel Kisielewicz postanowił przenieść w realia roguelike świat pierwszej części Diablo, info o tymże dziele oraz możliwość pobrania grywalnej wersji znajdziecie na stronie: http://diablo.chaosforge.org/
 


BŁĘDY W GRZE
W Diablo 1 występuje wiele bugów i dziwactw, które mogą w większym lub nawet minimalny wpływ na naszą grę.  Pełna lista bugów i innych dziwactw znajduje się w dziale Diablo 1 bugi.


Dziury w Ścianach

Wiele ścian w grze posiada dziury, które pozwalają strzałom i czarom przecisnąć się na druga stronę. Jedna taka dziura istnieje po lewej stronie komnaty Lazarusa.

Limit cen

Górny limit cen przedmiotów sprzedawanych u Griswolda lub Adrii to 140,000 złota, choć postać wciąż może kupić przedmiot zajmujący 6 miejsc w plecaku i wart 170,000 złota. Limit Wirta wynosi 135,000 złota.

Limit 127-miu

Nie możesz upuścić więcej niż 127 przedmiotów na podłogę na każdym z poziomów, włączywszy w to miasto. Należy zauważyć że może to spowodować stratę itemów upuszczanych przez potwory, jeśli na podłodze poziomu znajduje się więcej niż 127 przedmiotów, ponieważ umierający potwór nie będzie miał miejsca do "położenia" nowej rzeczy, tak, jakby nigdy ona nie istniała. Również każdy stos złota jest liczony jako "przedmiot".

Gra Diablo posiada również limit 127 jako liczby czarów będących w działaniu (łącznie ze strzałami), które mogą pojawić się na poziomie jednocześnie. Niektóre czary, zwłaszcza Chain Lighting mogą wywoływać wiele efektów.


Wiadomość o duplikatach przy wejściu do gry

Jeśli wchodzący do gry gracz posiada dokładnie taki sam przedmiot, jak inny już umieszczony w mieście (a położony tam przez innego gracza), ujrzy on komunikat "A duplicate item has been detected from another player" ("Duplikat został wykryty u innego gracza").

Błędne poziomy

Bardzo rzadko wygenerowany może zostać poziom, którego nie można ukończyć - podzielony na części, pomiędzy którymi przemieścić można się tylko dzięki czarom Phasing i Teleport.


Największa gra wszech czasów

W lipcu 2005 roku serwis GameSpot, bez wątpienia autorytet w dziedzinie gier komputerowych, dodał pierwszą część Diablo do swojej Listy Największych Gier Wszechczasów. Serwis ten nieczęsto dodaje nowy tytuł do swojej unikatowej listy, dlatego jest to tym większe wyróżnienie dla pierwszej części "diabełka". W uzasadnieniu redaktorzy z Gamespotu napisali wiele miłych słów o tej piekielnie przyjemnej grze, która stała się matką dla całkowicie nowego gatunku gier action-RPG :-) Wszystkich zainteresowanych zapraszam pod ten adres.

Odniesienia do Diablo w innych grach

W StarCrafcie jednostki Protossów - Arbiter i Observer powtarzają tekst powitalny Adrii "I sense a soul in search of answers" (wyczuwam duszę poszukującą odpowiedzi), jeśli wielokrotnie się na nie kliknie.

Również w StarCrafcie, Observer odtwarza wypowiedź Griswolda, dokładnie tę, w której kowal wypowiada się w zachwycie o wielkim grzybie. Co więcej, eksplozje crittersów po wielokrotnym naciśnięciu myszą mogą mieć związek z osnutym legendą "Krowim Poziomem".

W ostatnim poziomie kampanii ludzi w WarCrafcie 3: The Frozen Throne jedną z nieprzyjacielskich jednostek jest Rzeźnik. Gdy atakuje oddziały gracza, wita je tym samym zdaniem, co oryginalny Rzeźnik z Diablo: "Aaah, fresh meat!" (Ahhh.. świeże mięso!). Gdy ginie, upuszcza przedmiot nazwany "Pozostała noga Wirta".

Jednym z przedmiotów, które można znaleźć w MMOPRG World of Warcraft jest Trzecia noga Wirta.

W Fallout 2 w Den w siedzibie Slaversów ich lider Metzger (jego imię po niemiecku znaczy rzeźnik) mówi od czasu do czasu: "Aaah, fresh meat!".

W grze Sacred znajduje się wioska, która jest odzwierciedleniem Tristram z Diablo 1.





Muzyka z Tristram w nowej aranżacji

The One Ups to jazzowo funkowy zespół, który gra różne kompozycje z gier. W ostatnim czasie, w serwisie Myspace, pojawiła się ich aranżacja melodii, znanej fanom gier z serii Diablo z Tristram. Przerobiony utwór można posłuchać uruchamiając poniższy odtwarzacz. Natomiast strona The OneUps w serwisie Myspace znajduje się tutaj.


O Hellfire

Oficjalny dodatek do Diablo: Hellfire - nie był wydany ani tworzony przez Blizzard. Hellfire stworzyło Synergistic Software, natomiast wydane zostało przez Firmę Sierra Entertainment. W Hellfire wykorzystano część grafik (potwory) oraz dźwięki, które znajdowały się w archiwum diabdat.mpq a nie zostały wykorzystane w Diablo.

Diablo na różne platformy

Blizzard wydał Diablo nie tylko na platforme PC ale również na komputery typu Macintosh. Natomiast firma Electronic Arts w 1998 roku wydała Diablo na konsole Playstation (PSX).

Powstawało Diablo na Gameboy'a?

W serwisie o grach konsolowych, Past to Present, w czerwcu 2007 pojawiła się informacja, jakoby Blizzard pracował niegdyś nad konwersją Diablo na konsole przenośną Gameboy. Według serwisu prace zostały przerwane na etapie dema technologicznego. Na stronie przedstawiono krótki opis tech-dema Diablo na Gameboy'a oraz zdjęcia i filmy. Jak napisał redaktor Past to Present: Można poruszać się, wymachiwać bronią i wciskać przycisk Start w menu głównym. To jedyne opcje. Postać porusza się płynnie i wygląda bardzo fajnie, jak na typową grę dla GameBoy'a. Serwis Videogames Blogger, przypuszcza, iż tech-demo powstało pomiędzy rokiem 1996 (wydanie Diablo 1 w wersji na PC i Mac'a) a 1998 (wydanie Diablo 1 w wersji na Playstation).

Kliknij na obrazek, by powiększyć
   

   

Do informacji zaserwowanych internautom przez witrynę Past to Present należy, póki co, podchodzić z dystansem. Blizzard wydał już kilka konwersji swoich gier z komputera na Gameboya, np. BlackThorne, ale nigdy nie ogłosił, iż pracował nad Diablo na tą konsolę (w lipcu 2005 roku pojawiły się pogłoski o Diablo 2 oraz Starcraftcie w wersji na Nintendo DS lub PlayStation Portable, ale do tej pory się nie sprawdziły). Na pewno dopóki Blizzard nie wypowie się w tej sprawie, wiarygodność tejże informacji pozostanie w sferze domysłów i dyskusji. Cały artykuł, wszystkie zdjęcia oraz filmy, znajdziecie pod tym adresem.
Wszystkich zainteresowanych zachęcam również do obejrzenia zamieszczonego poniżej krótkiego filmiku prezentującego Diablo 1 Gameboy Tech Demo.


Makieta Katedry z Diablo

Swego czasu na jednym z francuskojęzycznych for można było podziwiać twórczość fana pierwszej części Diablo, który stworzył model katedry znajdującej się w Tristram. Przedstawiono tam kilkadziesiąt zdjęć jak kawałek po kawałku powstawała makieta katedry. Poniżej znajduje się prezentacją tejże makiety.



Butcher i Skeleton King

Boss o nazwie Butcher uznawany jest za Overlorda lecz według kodu gry nie należy do żadnego z czterech podtypów Overlordów występujących w grze i jest on tzw. potworem specjalnym. Podobnie Skeleton King (Leoric) nie należy do żadnego z czterech typów szkieletów i również jest potworem specjalnym. Jednak w przypadku Butchera widzimy duże podobieństwo do innych Overlordów, lecz w przypadku Leorica nie ma tak dużego podobieństwa do innych szkieletów. Jedyne podobieństwo pomiędzy Skeleton King a Szkieletami jest takie, że zarówno Leoric jak i Szkielety są kościotrupami ;-)

Boss "Bongo"

W Diablo 1 występuje potwór unikalny o nazwie "Bongo". Należy on do rodziny Fallen Ones. Jednak Bongo jest również nazwą jednego z gatunków antylop zamieszkujących tereny Afryki. Oprócz antylop taką samą nazwę posiada instrument muzyczny, który swym wyglądem przypomina bębenek i taka samą również pełni funkcję. Istnieje jeszcze jedno znaczenie słowa bongo, mianowicie jest to również "przyrząd" służący do palenia marihuany. Być może twórcy gry często używali tego "wynalazku" i dlatego postanowili nazwać tak jednego z bossów ;-)

Boss "El Chupacabras"

W Diablo 1 występuje boss o nazwie El Chupacabras, który należy do gatunku Scavengers (Ścierwojady/Trupojady). Nazwa tego potwora nie przypadkowo znalazła się w Diablo 1. Otóż w Ameryce Południowej "istnieje" niezidentyfikowane stworzenie nazywane przez tamtejszą ludność właśnie "El Chupacabras", lub Chupacabra (czyt. czupakabra). Nazwa ta oznacza tyle co "Wysysacz Kuz". Nazwa wzięła się stąd, iż Chupacabra miało napadać na zwierzęta domowe i wysysać z nich krew. To legendarne zwierzę jest obiektem badań kryptozoologii, którego istnienia nie udało się jednak wiarygodnie potwierdzić.

Hellfire: Na-Krul - Ukryty tekst

W Hellfirre, dodatku do Diablo wydanym przez Sierra Entertainment, w archiwum *.mpq znajduje się ukryty tekst, który wymawia Na-Krul, gdy wychodzi ze swojej komnaty. Jest to zabawny tekst w którym Na-Krul mówi jak DJ radiowy. Dźwięk ten można aktywować poprzez użycie pliku Command.txt. Poniżej znajduje spisany "ukryty" tekst, który wypowiadany przez Na-Krul'a.

Hi, I'm free! Free to confront the little (garbled) banished me to the void, Diablo! Hi Everybody, And I'm free to reward you, little mortal, with these Aerosmith tickets. You'll be getting backstage passes, you'll get to meet Steven Tyler and the whole band - this Friday at the coliseum. Thanks for getting me out of there. By the way, I'm going to have to kill you. I'll be right back with the traffic and weather together

Poniżej wersja przetłumaczona - nie jest to idealne tłumaczenie ;-)

Witaj! Jestem wolny, wolny by stawić czoło małemu (niewyraźnie), który mnie wygnał w pustkę, Diablo! Cześć wszystkim, jestem wolny by nagrodzić cię mały śmiertelniku tymi oto biletami na Aerosmith. Będziesz mógł dostać się za kulisy, będziesz mógł spotkać się z Steven'em Tyler'em oraz resztą zespołu - w ten piątek w Coliseum. Dzięki za sprowadzenie mnie stamtąd. Swoja drogą, będę musiał Cię zabić. Zaraz wracam z informacjami o pogodzie i sytuacją na drogach.

Poniżej można posłuchać tego tekstu wymawianego przez Na-Krul'a.


Ukryte komnaty w Grobowcu Leorica

W trybie Single Player na ścianach w Grobowcu Leorica wiszą ukrzyżowane szkieletu, Gdy na nie klikniesz i je strącisz to otworzą się drzwi do ukrytych pokoi.
 


 
All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. Copyright © Spolszczenie do Diablo 1 oraz Spolszczenie do Hellfire by Noktis.
Serwis jest częścią wortalu Imperium Diablo..