Konto na BN: anubin#2524
Klan: Komturia Zachodniej Marchii
Konto na IDR: anubin
Wiek: 25 Dołączył: 11 Wrz 2006 Skąd: Wichrogród
Wysłany: 2009-06-11, 15:42 3D z Anubinem Lekcja 1
Lekcja 1
"Rozpoznanie programu, omówienie pasków zadań, funkcji i pierwsze kroki w programie Google SketchUp 7"
Aby nauczyć się modelowania 3D można wałkować ciągle matmę i udać się na studia informatyczne, można także zapisać się na jakieś drogie kursy, które nauczą nas korzystania z programów, których i tak nie użyjemy bo ich licencja kosztuje fortunę. Możemy przeszukiwać sieć w poszukiwaniu tutoriali z których i tak nie wiele rozumiemy lub ściągnąć zupełnie darmowy Google SketchUp i zupełnie za darmo poczytać sobie kilka wskazówek które tu opublikuję.
1.Co to jest Google SketchUp ?
Jest to jeden z najprostszych programów dla grafików samouków. I od niego każdy powinien zaczynać swoją przygodę z 3D. Istnieją oczywiście jeszcze prostsze programy,ale ich istnienie bardzo mnie martwi...Aplikacje typu makehuman to narzędzia dla ludzi którzy nic nie umieją i nic się nie nauczą. Same przesuwanie suwaków od powiększania ciała, głowy itp nie uczynią cię grafikiem...z resztą w ten sposób każdy potrafi zrobić przepiękny model człowieka...Zboczyłem z tematu. Gogle SketchUp jest w języku angielskim, ale to nie problem. Interfejs jest niesamowicie intuicyjny. Minusem jest ograniczony rendering. Plusem jest możliwość wgrania wtyczek, które uzupełnią braki. Właściwie wszystko czego brakuje da się uzupełnić jakąś wtyczką.
2.Skąd go ściągnąć i czy jest płatna wersja tego programu ?
http://sketchup.google.com/intl/pl/download/ Tu udostępniam wam link do oficjalnej strony programu. Oczywiście do wyboru mamy 2 wersje programu. Płatną i darmową. Czym się różnią ? Jeśli chodzi o amatorskie 3D niczym. Jeśli chodzi wam o tworzenie gier, eksportowanie modeli do innych programów to wtedy należy wykupić licencję. My oczywiście skorzystamy z usług darmowej wersji.
3.Wymagania i sterowniki.
Sterowniki które macie zainstalowane w zupełności wystarczą jeśli chodzi o wymagania są one wyjątkowo śmieszne. Program potrzebuje tylko 64mb karty graficznej(obecnie większość ludzi posiada co najmniej 256mb karty graficznej)
4.Zainstalowałem program mam okienko, ale w ogóle nie wiem o co chodzi ?
i to główny temat mojego dzisiejszego artykułu. Oto podstawowe informacje i funkcje z jakimi musicie się zapoznać.
a)główne okno: http://img197.imageshack....49/44473812.jpg
b)paski zadań-z początku mamy jeden mały pasek zadań na górze. Ja proponuje włączyć jeszcze kilka dodatkowych.Będą to
1.Large Tool Set
2.Large Buttons
3.Shadows
1. http://img517.imageshack....73/94142332.jpg
2. http://img192.imageshack....91/97083098.jpg
3. http://img192.imageshack....25/53827196.jpg
po włączeniu wszystkiego okno powinno wyglądać tak
http://img14.imageshack.us/img14/7615/26202004.jpg
Nie martwcie się, że ja mam do wyboru większą ilość pasków narzędzi do wyboru. Po prostu mam zainstalowane kilka wtyczek.
5.omówienie potrzebnych przycisków
http://img14.imageshack.us/img14/7029/66067038.jpg
-wskaźnik operacyjny- czyli kursor. Dzięki niemu dokonamy tego do czego zazwyczaj służy. Zaznaczymy elementy, wybierzemy, tekstury, komponenty, akcje itp.
-Linia prosta-dzięki niej narysujemy proste w szybki i przystępny sposób. Do pomocy posłużą nam tak zwane "axes" czyli kolorowe linie. Po co nam to? A no po to gdy chcemy narysować linię idealnie w górę zmieni ona kolor na niebieski, analogicznie linie w boki mogą uzyskać kolor czerwony lub zielony co znacznie ułatwi nam pracę. Czarna linia oznacza kąt i kierunek który sami obraliśmy.
-Kwadrat- jak sama nazwa wskazuje, pozwala na narysowanie płaskiego kwadratu bez konieczności łaczenia linii prostych
-Koło i półkole-ofc umożliwia narysowanie płaskiego koła, lub łuku(z łuku powstaje półkole gdy jego brzegi połączymy linią prostą)
-gumka-wycieranie niepotrzebnych elementów
-teksturowanie-czyli narzędzie umożliwiające pomalowanie naszych modeli. na szczęście program udostępnia mnóstwo gotowych tekstur.
-przesuwanie i obracanie obiektów-jak sama nazwa wskazuje.
-przesuwanie i obracanie obrazu-można wykonać na dwa sposoby. poprzez klikanie na zaznaczone przyciski lub wciśnięcie kółka myszy i poruszanie myszką(wtedy obraz jest obracany) lub poprzez wciśnięcie kółka myszy i lewego przycisku myszy naraz(co skutkuje przesunięciem obrazu)
-sześcian-myląca ikonka(prezentuje trójkąt) pozwala na narysowanie sześciokąta bez konieczności rysowania żadnej linii prostej.
-narzędzie pusch/pull-narzędzie przyśpieszające i ułatwiające tworzenie trójwymiarowych brył.
-narzędzie follow me- bardzo przydatne narzędzie do tworzenia niestandardowych obiektów 3D np. takich jak wazon.
-skalowanie-pozwala na zmniejszenie, zwiększenie, rozciągnięcie, zwężenie danego obiektu.
-napis 3D-otwiera okno. Każde słowo napisane w tym oknie zostanie strujwymiaryzowane.
6.teraz nauczymy się budowy prostego domku przy pomocy kwadratu, pusch/pull, linii i teksturowania
(wszystkie czynności wykonujemy lewym przyciskiem myszy,ewentualnie używamy scrolla do przybliżania i wciśniętego scrola do obracania, prawy przycisk zostawiamy w spokoju)
1)zaznaczamy kursorem tryb rysowania kwadratu
http://img197.imageshack....59/58403022.jpg
2)przesuwamy kursor na obszar roboczy, klikamy i rozciągamy kwadrat do pożądanej wielkości
http://img197.imageshack.us/img197/2311/kw2o.jpg
3)zaznaczamy narzędzie pusch/pull http://img197.imageshack....63/69823220.jpg
4)po nakierowaniu narzędzia na kwadrat staje się on niebieski(pojawiają się niebieskie kropki) http://img31.imageshack.us/img31/6853/pp2w.jpg
5)klikamy i poruszamy myszką tworząc sześcian
http://img32.imageshack.us/img32/6376/96698660.jpg
6)teraz wybieramy linię i klikając na jednym z górnych kątów zaczynamy rysować, rozciągamy linię i przyciskamy ppm na przeciwległym wierzchołku tak aby powstała przekątna, potem rysujemy drugą przekątną tak aby się krzyżowały. Potem na przecięciu znów rysujemy linię, sprawiamy aby byla niebieska i rozciągamy do pożądanej długości.
http://img32.imageshack.us/img32/1200/ln2.jpg
7)teraz z jednego wierzchołka dobudowujemy linię do wcześniej narysowanej linii tak aby powstał trójkąt, http://img198.imageshack.us/img198/4070/ln3.jpg powtarzamy czynność aż do powstania dachu http://img198.imageshack.us/img198/2050/ln4a.jpg
8)teraz obracamy obraz tak abyśmy mieli naprzeciw jedną ścianę i rysujemy na niej trzy kwadraty tak aby powstały okna i drzwi
http://img199.imageshack....55/92052665.jpg
9)teraz zaznaczamy opcje teksturowania
http://img199.imageshack....86/94411595.jpg
10)rozwijamy listę i wybieramy interesującą nas grupę(przepraszam że niema domku na screenie ;p) http://img192.imageshack....uzupelnione.jpg
11)wybieramy materiał kliknięciem wtedy pojawia się kubełek z farbą, najeżdżamy nim na element, który chcemy pokolorować i klikamy
http://img199.imageshack.us/img199/6756/tx2g.jpg
tak pomalowaliśmy kawałek dachu.
Dalsze pomysły i kolorowania pozostawiam waszej inwencji twórczej. Niedługo pewnie założę konto na youtube i zamiast screenów będę wrzucał filmiki. Mam nadzieje że wszystko wytłumaczyłem w przystępny sposób. Jeśli chcecie i cos zrozumieliście z mojej gadaniny to zachęcam do pokazywania waszych pierwszych domów lub jeśli ktoś poczuję się na siłach, bardziej ambitnych projektów
pozdrawiam:
Anubin
_________________
Ostatnio zmieniony przez Anubin 2009-06-11, 15:52, w całości zmieniany 2 razy
Konto na BN: anubin#2524
Klan: Komturia Zachodniej Marchii
Konto na IDR: anubin
Wiek: 25 Dołączył: 11 Wrz 2006 Skąd: Wichrogród
Wysłany: 2009-06-11, 19:20
Cytat:
Czemu budujemy domek a nie pałac Lut Gholein?
po pierwsze to najpierw trzeba zapoznać się z programem.trzeba się nauczyć podstaw, po drugie pałac lut gholein jest obiektem bardzo trudnym z którym ja nawet mam problemy. Ja też nadal się uczę. póki co próbuję wam przekazać wiedzę pewną to co się napewno sprawdzi. ja też zaczynałem od domku. wkrótce trudniejsze rzeczy, z resztą moje przewodniki będą przekazywać wiedzę ogólną, a nie jak zbudować obiekty z diablo...chociaż nie wykluczam tutoriali, w których wytłumaczę jak np. wybudować katedrę tristram itp rzeczy.
Całkiem fajny poradnik. Co prawda znam podstawy programu Google SketchUp, ale mam nadzieje że w następnych lekcjach będzie coś czego jeszcze nie znałem.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum