Wysłany: 2012-04-07, 15:50 Recenzja moda do Diablo 2 LoD - Median XL 2012 v005
Po paru lat gry w Median'a postanowiłem napisać jego recenzję.
Czym jest Median? Median to modyfikacja, która rewolucjonizuje umiejętności, przedmioty, najemników i wiele innych rzeczy. Jest to świetny mod dla kogoś komu znudził się Hammer Paladyn lub Blizz Soska.
Tak więc zaczynamy:
I Umiejętności
Amazonka - amazonki nadal świetnie posługują się łukami, oszczepami i włóczniami. Jednak potrafią one także posługiwać się magią krwi. Swoje umiejętności bojowe wspomagają umiejętnościami defensywnymi.
Paladyn - paladyni mają teraz dwie główne drogi umiejętności do wyboru: światłość i ciemność. W drodze światła używają magii ognia oraz umiejętności bojowych wspomagane magią, natomiast w drodze ciemności posługują się różną magią, od błyskawic po trucizny, a walce- używają mocy żywiołów.
Barbarzyńca - nadal najpotężniejsza fizycznie postać w grze. Barbarzyńcy potrafią wywołać trzęsienie ziemi lub lawinę spadających głazów. Świetnie rzucają toporkami. Potrafią przyzywać dusze starożytnych wojowników z Arreat oraz wspomóc się potężnymi aurami
Druid - jest to najsłabsza fizycznie postać w grze. Druidzi świetnie obsługują się łukami. Korzystają z magii żywiołów oraz trucizn. Potrafią także zmienić się w kolczastego szczura bądź w drzewca.
Czarodziejka - czarodziejki poznają nową drogę magii- trucizny. Mogą wybrać tylko dwa wybrane przez siebie żywioły spośród czterech: ognia, zimna, błyskawic czy trucizny. Czarodziejki mogą także korzystać z pobocznych zdolności, wspomagających.
Nekromanta - nekromanci nadal potrafią przyzywać sługusów. Jednak teraz mogą wspomóc ich siłę magicznymi totemami. Ponadto walczą kosami i kuszami. Również posiadają drzewko umiejętności wspomagających.
Zabójczyni - zabójczynie opanowały sztukę ninja. Nadal tworzą potężne pułapki oraz walczą szponami. Jednak potrafią też rzucać nożykami. Znają też sztuki walki.
Istnieją także umiejętności, z których korzystanie jest tylko możliwe dzięki przedmiotom.
II Przedmioty
Pojawia się nowy system przedmiotów. Zamiast przedmiotów elitarnych lub wyjątkowych jest skala jakości przedmiotów od 1-6. Im wyższa cyferka jakości tym potężniejszy przedmiot. Najpotężniejsze przedmioty noszą nazwę Sacred. Aby je dzierżyć należy posiadać niewiarygodnie duże statystyki.
Pojawiają się nowe runy i gemy. Obok Runewords pojawiają się również Gemwords.
Nowe przedmioty dla każdej z klas postaci:
Amazonka - tarcze, hełmy
Paladyn - buławy, włócznie, tarcze, hełmy
Barbarzyńca - topory, miecze, tarcze
Druid - łuki, laski
Czarodziejka - zbroje, miecze
Nekromanta - laski, sztylety, kusze, kosy
Zabójczyni - tarcze, naginaty
Setowe przedmioty są tylko Sacred. Każda klasa ma 4 sety, w sumie 28 setów.
Nowe receptury do kostki.
Nowy system przedmiotów crafted. Do ich tworzenia służą specjalne relikwiarze i mistyczne kule.
Inne nowe przedmioty np. eliksiry, sygnety itp.
III Uberquesty
W grze jest 8 wysokopoziomowych UberLeveli.
W grze jest 8 Summoning Uberquestów i 8 Dungeon Uberquestów. Przeważnie nagrodą za Uberquest jest wyjątkowo silny talizman.
W grze jest 4 HeroicLeveli w tym sekretny krowi poziom.
IV Potwory
Przede wszystkim nowe potwory, nowy wygląd potworów, potwory są inaczej rozproszone po świecie Sanktuarium
Szczególne potwory:
Potwory elitarne - są wyświetlane na żółto, jest z nich lepszy drop.
Potwory heroiczne - są wyświetlane na zielono, przeważnie występują w HeroicLevels
Potwory weterani - są wyświetlani na ciemny zieleń, są to unikatowe potwory o szczególnych właściwościach
Uber potwory - są wyświetlane na pomarańczowo, są to bossowie Uber Questów, najtrudniejsze potwory w grze
V Inne zmiany
Nowe umiejętności najemników
Mod współpracuje z PlugY
Powiększona skrytka i kostka
Maksymalny poziom postaci: 120
Zmieniony poziom maksymalny skillów, co 6 poziomów się zmienia
Mini gierki oraz challenges dla zaawansowanych graczy
Dodanie socketów rękawicom, butom i pasom
I wiele innych...
Na koniec moja ocena:
Modyfikacja jest świetna, zmienia strukturę gry, daje wiele możliwości kombinowania ze skillami. Nie ma tam żadnych większych bugów, co najwyżej pomniejsze błędy. Długo zastanawiałem się nad minusami tej gry, jednak żadnego nie znalazłem. To zależy kto co lubi
Przeczytałem Twoją recenzję i postaram się o konstruktywną krytykę - powiem czego zabrakło przede wszystkim i nad czym musisz popracować zabierając się do pisania w przyszłości - mam nadzieję, że nie odbierzesz mojej wypowiedzi jako atak na Twoją osobę, tylko jako zbiór kilku wskazówek na przyszłość . Nie zrażaj się jednak jeśli komuś się nie spodoba Twoja praca, bo to największy błąd - trzeba pracować, aż osiągnie się perfekcję i nigdy się nie zniechęcać. Grałem trochę w Mediana XL i wiem małe co nieco o nim, ale za eksperta się nie uważam, przejdę więc od razu do rzeczy.
Już samo to że postanowiłeś napisać recenzję zasługuje na plus - jest to jakiś przejaw kreatywności z Twojej strony, a ja sobie cenię ludzi wychodzących z jakimiś inicjatywami. Łatwo jest krytykować, ale trudniej jest wystawić siebie na krytykę. Fajnie, że zdecydowałeś się podzielić z nami swoją opinią, bo właśnie po to są fora internetowe, by każdy mógł powiedzieć coś od siebie i pozwolić innym skomentować swoją pracę - z dyskusji profity powinny czerpać obie strony, więc jeśli czegoś zabrakło trzeba powiedzieć czego nie ma. Skoro autor poświęcił swój czas dla innych, to zasłużył by czytelnik poświęcił swój czas i zwrócił autorowi uwagę na rzeczy o których ten zapomniał.
W drugim akapicie stawiasz pytanie "czym jest Median?". Mogłeś podać tutaj autora, wspomnieć, że autor ten pracuje nad tą modyfikacją od wielu lat i ciągle tworzy jej nowe wersje, wypisać krótko te wersje. Nie powinieneś pisać czegoś takiego, że rewolucjonizuje on "umiejętności, przedmioty, najemników i wiele innych rzeczy". Każdy czytelnik chciałby wiedzieć jakie to rzeczy kryją się pod tym "inne" - można zrozumieć, że to miał być wstęp i miał tylko nawiązać do tego co będzie, ale nie wolno aż tak generalizować.
Przy opisywaniu umiejętności i postaci mogłeś podać jakieś popularne buildy, opisać szczegółowo poszczególne umiejętności, wspomnieć o uberskillach o level challenge, atribute chalange (bodajże tak to się nazywa, jednak nie dam głowy).
W przypadku Przedmiotów mogłeś wspomnieć o tym, że nie ma zwykłych talizmanów tylko te unikatowe za uberquesty. Piszesz o gemwordach - mogłeś bardziej je opisać z uwagi na to, że osoba grająca w Diablo II bez modyfikacji może nie wiedzieć jak to działa, a być może to by zachęciło taką osobę do zagrania właśnie w Mediana. Jeśli o crafting chodzi - są Crafting Points, też warto byłoby o nich wspomnieć, o Mistic Orbach też mogłeś napisać więcej. O innych przedmiotach też mogłeś napisać typu oleje, świece, serca itd. Warto wspomnieć o możliwości zamiany niepotrzebnych unikatów na Arcane Crystals. Fajnie by było zobaczyć jakieś liczby - podałeś, że jest 28 nowych zestawów, mogłeś podać również ile jest słów runicznych, gemwordów.
O uberquestach również można by napisać dość sporo - warto by choćby wymienić te, które są dostępne na normalnym poziomie trudności i nagrody za ich ukończenie, opisać każdy pokrótce. Cenne były by też wskazówki jak je ukończyć, ale to miała być recenzja a nie poradnik (swoją drogą przydał by się poradnik do Mediana). Potwory też mogłeś bardziej opisać - mogłeś wspomnieć o smokach i tych wiedźmach (tych co zabijają jak się do nich podejdzie).
Idąc dalej znów posługujesz się zwrotem "inne zmiany"! wszystko ok, ale ja chciałbym dowiedzieć się więcej o najemnikach, chciałbym wiedzieć jak bardzo się ta skrzynka i kostka powiększyła, jakie to są minigierki w tym Medianie. Zabójcze dla mnie było:
Inne zmiany:
...
...
...
...
I wiele innych...
Jeśli chodzi o ocenę to już jest twoja indywidualna sprawa i nic nam do tego. Median jest świetny to fakt - pokusiłbym się nawet o stwierdzenie, że jest jedną z najlepszych modyfikacji w świecie moddingu gier w ogóle, ale wady zawsze jakieś ma. To, że gra była modyfikowana, to, że dodano do niej nowe rzeczy i przebudowano ją prawie w całości musiało odbić się choć trochę negatywnie na całokształcie. Żeby daleko nie szukać:
-Ciężko się w nim z początku odnaleźć, może być zbyt trudno dla gracza, który dopiero zaczyna przygodę z Medianem i jeśli nie będzie miał odrobiny samozaparcia to może olać Mediana i iść grać na starym dobrym D2.
-Z potworów często leci dużo śmieci, nikomu niepotrzebnych i nie ma czasem sensu podnosić czegokolwiek.
-Błędy w AI potworów, czasem po prostu nie wiedzą co robić, podobnie najemnicy.
-Czasami nie jest wszystko zbalansowane tak jak być powinno - co prawda autor cały czas ulepsza swoje dzieło i systematycznie eliminuje błędy.
-[sarkasm mode on] i inne [sarcasm mode off] (teraz wiesz o co mi chodziło z tym "inne")
Chciałbym też zobaczyć jakieś screeny z gry - jeśli pisałeś o powiększonym ekwipunku, mogłeś po prostu wrzucić tutaj screen i temat byłby wyczerpany. Tak samo w przypadku przedmiotów - mogłeś pokazać nam przykładowy ciekawy runewordów, gemwordów, przedmioty z różnych tierów, jakiś kompletny zestaw na postaci, jakiś obrazek z robienia jakiegoś Uberquesta, tudzież nagrodę za jego wykonanie. Interesujące dla potencjalnych graczy mogły by być też screeny drzewek umiejętności, oraz prezentacja skillów w akcji. Nawet przypadkowo zrobione zrzuty ekranu mogły by być interesujące. Mile widziane byłyby również jakieś linki do filmików, by ktoś kto nie miał styczności z tą modyfikacją mógł jeszcze lepiej się jej przyjrzeć, a także jakieś inne ciekawe linki (choćby do oficjalnej strony internetowej, wątków na forach).
W recenzji chodzi o to, by czytelnik albo chciał spróbować, albo sobie darował przeżycie czegoś na własnej skórze. Median jest z pewnością warty zagrania w niego - zwłaszcza teraz, kiedy do premiery Diablo 3 nie jest już tak daleko i wielu graczy nie ma co robić. W recenzji musisz być w miarę możliwości jak najbardziej obiektywny. Zawsze opinia będzie subiektywna (co jest niepodważalne), ale nie możesz tak zachwalać tego Mediana, musisz wypomnieć mu wszystkie wady, bo skoro grasz w niego już tak długo to je znasz. Załóżmy, że przeczytam recenzję, pomyślę sobie, że skoro tak wszyscy chwalą Mediana to również spróbuję - niestety nie przebiję się przez Krwawe Wrzosowisko, zniechęcę się do modyfikacji, bo nie było nigdzie informacji, że Median do łatwych gier nie należy (przynajmniej podczas pierwszego kontaktu).
Podsumowując - nie generalizuj tak, staraj się wszystko opisać dogłębnie, ale z umiarem, zadbaj ogólnie o wygląd i kompozycję, by poszczególne akapity zawierały przynajmniej kilka linijek (nie więcej niż powiedzmy 10 - by nie była to ściana tekstu, by wszystko było czytelne), również poszczególne numery rozdziałów mogły być napisane większa czcionką (a może i jakimś kolorem) , tekst przedzielaj jakimiś obrazkami żeby co chwile czytelnik mógł oderwać się od czytania i by się nie męczył widząc, że musi przebrnąć przez samiutki tekst do końca recenzji. Mam nadzieję, że rady się przydadzą! Pozdrawiam
Drogi Szeranf. Wielkie dzięki za świetną krytykę mojej pierwszej recenzji, bo samą krytykę też jest ciężko napisać. Rady na pewno wezmę sobie do serca przy pisaniu kolejnej recenzji (najprawdopodobniej będzie to recenzja moda Reign of Shadow). Jednak nie chciałem zbyt dużo pisać szczegółów, ponieważ obawiałem się, że recenzja będzie za długa. Masz całkowitą rację z wyszczególnieniem rozdziałów, planowałem to zrobić na końcu, ale niestety z rozpędu (pisałem to trochę na szybkiego) o tym zapomniałem. Ogólnie wielkie dzięki za rady
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum