Wywiad z Brother Laz - twórcą modów z serri Median

Ostatnia modyfikacja: 08.09.2007. Utworzono: 24.08.2007

Przemo - Z jakiego kraju pochodzisz?

Brother Laz - Z Belgii.

Przemo - Jak zaczęła się twoja przygoda z Diablo?

Brother Laz - Dość prosto, widziałem jak mój kolega grał i się złapałem. On nie, ale ja tak i poszedłem kupić Diablo pomimo braku komputera wystarczającego do odpalenia tej gry. Ale znalazł sie akurat wtedy gdy wyszedł dodatek do Diablo2.

Przemo - Co skłoniło Cię do zrobienia tego moda?

Brother Laz - Kiedy wyszedł patch 1.10 byłem juz swego rodzaju fanatykiem modów Demon Tripa, które jako pierwsze zmieniały animację postaci i drzewka umiejętnosci. Szybko dostrzegłem że patch 1.10 znacząco ułatwił zmiane wyglądu postaci i ich drzewek umiejętności, więc jak dla mnie nie było wyzwania.

W międzyczasie trochę podrosłem i zauważyłem że mody Demon Tripa były zrobione "na odwal się", pełne były błądów i były niestabilne. Chciałem to zrobic lepiej.

I tak powstał pierwszy Median, który zresztą był bardzo podobny do Median 2, ale i tak mniej zaawansowany. Myślałem nad zaadaptowaniem księgi czarów z Diablo 1, ale ten pomysł nie wypalił w praktyce. Więc musiałem w pośpiechu zmienic moda do istniejącego systemu umiejętności. Wynik koncowy był bardzo miły, ponieważ przewidywalnie słabe czary okazały sie dość dobre tak jak te z wyższych poziomów. I ze względu na naleciałości D1 prawie wcale nie było ataków z dystansu ( np. z łuków ) lub ataków w zwarciu.

Jednakże to było długo przed wypuszczeniam patcha 1.10 ( 1.10 był ciągle w wersji beta ), więc miałem dośc ładny początek aż do błędu Teh Bugâ?˘, tajemniczego buga który niszczył wszystkie postacie gdzieś około aktu drugiego. Nie byłem w stanie tego naprawić i musiałem porzucic ten projekt.

Myślałem, że to już koniec mojej kariery jako moddera, aż do czasu gdy Joel skontakotwał się ze mną z prośbą o pomoc w zaprojektowaniu drzewek umiejętności do moda Shadow Empires. Pomogłem mu co dało mi dużo pomysłów na nowe umiejętności. Median nie był zły, złe były skile które były do niczego, ale teraz miałem o wiele więcej dobrych pomysłów na nowe umiejętności. Na początku 2005 roku rozpoczęły się prace nad Median 2, używając plików z pierwszego Mediana jako szkieletu. Jak wszyscy teraz wiemy to był strzał w dziesiątkę.

Po kilku miesiącach chciałem poprawić pare rzeczy w Median 2, ale niestety nie mogłem tego zrobic, bo to by zniszczyło postacie już istniejące. Podjąłem jednak wyzwanie i podmieniłem kilka drobiazgów i niestabilnych kodów i tak powstał Median 2 Special Edition, którego wypuściłem w grudniu 2005 roku.

A reszta to już historia.

Przemo - Jak długo pracowałeś nad tym modem?

Brother Laz - Ciężko powiedzieć. Median zajął mi ok dwóch pełnych miesięcy pracy, Median 2 był oparty na Medianie i prace nad min trwały ok dwa-trzy tygodnie. Cotygodniowe patche zajmowały mi ok. pół dnia pracy, potem spędzałem całe dwa-trzy dni pracy w miesiącu nad M2SE przez 3 okres trzech miesięcy. Jak się wszystko zsumuje to wyjdzie jakieś pięć miesięcy pracy.

W skrócie, nie zaczynaj robić modów jeśli nie masz dużo czasu do stracenia.

Przemo - Gdzie się nauczyłeś moddingu?

Brother Laz - W jednym takim miejscu, Phrozen Keep (www.d2mods.com). Tam modder znajdzie wszystko.

To chyba za krótka odpowiedź więc troszke wyjaśnie.

1/ Zaczynaj małymi krokami, nie próbuj zmieniać od razu całej gry.

2/ Nigdy nie wypuszczaj swojego pierwszego moda, skończysz z moddingiem bo nikt nie będize ściągał twojego moda. Ja wypuściłem mojego pierwszego moda ale pod innym nickiem, "tak na wszelki wypadek". Poszukajcie D2 Inferno by Myokai jeśli chcecie wiedzieć o co mi chodzi :P

3/ Używajcie róznych pomocy przy tworzeniu moda, przeszukajcie forum na d2mods.com . Można się wiele nauczyć nawet niepisząc żadnego posta.

4/ Dopilnuj, że masz czas na skończenie moda. Jeśli przerwiesz prace tylko dlatego, że miałeś za mało czasu to to co juz zrobiłeś pójdzie w niwecz.

Przemo - Czy planujesz zrobic jakies inne wersje moda? I jeśli tak, to co w nich by było?

Brother Laz - Median 2 szedł od wersji 0.01 do 1.27 ( 27 "oficjalnych" wersji plus 3 szybkie poprawki w jednej z wersji ). M2SE szedł od wersji 0.01 do 1.03 ( 13 "oficjalnych wersji" ) podsumowując było już 40 wersji moda co jest dość sporą liczbą.

W przyszłości planuję ziększyć czas pomiędzy nowymi patchami z tygodnia do miesiąca.

Nie będzie żadnego "Median 3", postanowiłem ulepszać M2SE niż zaczynać zupełnie nowy projekt.

Przemo - Co myślisz o przyszłości Diablo2? Blizzard jakby zapomniał o tej grze.

Brother Laz - HellGate:London (www.hellgateguru.com), robiony przez Flagship Studios, które było założone przez wielu ludzi z ekipy pracującej nad D1 i D2 wliczając w to Billa Ropera i programistę patcha 1.10 Petera Hu. To jest jakby science-fiction wersja Diablo z elemntami FPSu.

Są tam paladyni z aurami, napalmowymi mieczami i zaczarowane karabiny z seryjnymi błyskawicami, Różnie generowane mapy ( pierwszy raz w grze 3D ) i zadania, mozna tę użyć wyrzutni haków do ściągnięcia Sukkub z powietrza co pozwoli na ich ubicie na ziemi przy pomocy swojego elektrycznego.

Zapomnijcie o Blizzardzie, będą jedynie wypuszczać komercyjny chłam aż wszyscy się wkurzą i odejdą.

Przemo - Co myślisz o Polakach? Czy byłeś kiedys w Polsce?

Brother Laz - Trudno powiedzieć co myśle o Polakach skoro nigdy nie byłem w Polsce.

Nie jestem jednym z tych którzy wyrabiają sobie opinię o całym narodzie na podstawie tego co słysza w telewizji co jest na pewno sporadycznymi przypadkami.

Moja odpowiedź brzmi "Nie jestem w stanie odpowiedzieć na to pytanie".

Przemo - Dziękuję za wywiad :)

Brother Laz - Także dziękuję :-)


Zapraszamy na oficjalną stronę moda Median 2: www.planetdiablo.com/median2/
Zgłoś błąd.