Mf Guide dla nowych graczy i nie tylko by Ketsu
Ostatnia modyfikacja: 21.07.2008. Utworzono: 21.07.2008
"Tam gdzie diabeł mówi dobranoc"
"Witaj wędrowcze, przysiądź w rogu, weź głęboki łyk zimnego piwa i posłuchaj opowieści strudzonego poszukiwacza przygód"
Początek
Co powoduje, że ludzie grają w tak starą grę? Czym jest ta dziwna magia tego Diablo 2, dzięki której Cbn wciąż jest pełen, a lol-x wciąż tworzy nowe pokłady ludzkiej głupoty wymieszane na przemian pseudo reklamami sklepów oraz zwykłych cwaniaków. Czy naprawdę nie ma innych gier internetowych ze swoimi dość specyficznymi środowiskami, które równie dobrze zastępują środowisko Diablo 2? Obserwuję jak znajomi odchodzą od Diablo 2 by wrócić czy to z nudy czy to wiedzionymi zapowiedzią resetu rankingu. Diablo 2 to jak dla mnie i wielu moich znajomych bardzo dziwna oraz zarazem wciągająca gra. Nie na jakiś tydzień czy miesiąc grania ale na lata. Jedni mogą się dziwić, inni po prostu grali lub nadal grają w Diablo 2.
Sztuka separacji
Każdy, no hmm prawie każdy zaczynał od przysłowiowego zera, zaczynając przygodę na cbn. Ten okres ma swoje zalety oraz wady. Pierwsze spotkanie z Mefistem czy Diablo, pierwsze śmiesznie zrobione postacie, które nijak sobie radziły na piekle, pierwsze fajne przedmioty, o których często ci bardziej obyci mówią na lol-x. Prawie każdy z lekkim obyciem już wie mniej więcej jak się dzielą przedmioty
popsuty > zwykły > dziurawy > magiczny > rzadki > z zestawu >
unikalny; to te przedmioty mogą wypadać z potworów i w nagrodzie za jakieś
zadanie (rzadki pierścień za gibdina/caina). Są też dwa rodzaje przedmiotów,
które wykonać może gracz; runiczne słowa oraz crafty. Te pierwsze to złożone
odpowiednio runy w przedmiocie z dziurą, które poza bonusem od run dają bonus
od słowa runicznego, a te drugie powstają z połączenia w kostce horadrimów
klejnotu, runy, kamienia i przedmiotu magicznego. Formuły na craft przedmioty
oraz kolejność układania run znajdziecie w innych artykułach na ID2. Co należy
podnosić, a co zostawiać warunkują w zasadzie dwie rzeczy: cena na rynku za
dany przedmiot oraz przydatność (lub chęć posiadania) dla naszej postaci.
Początkujący gracz widząc unikalny topór, a obok niego magiczny diadem oraz
rzadkie buty zapewne podniesie unikalny topór, pominie diadem, a na buty spojrzy
krzywym okiem. Tak to działa na początku większość myśli, iż unikalne
przedmioty są najlepsze, a magiczne to śmieci pomoc może do zdobywania złota
u NPC. Bardziej wprawienie poszukiwacze (mefownicy xD) podniosą tylko rzadkie
buty bo normalny topór unikalny dla nich będzie śmieciem, a diadem także
pominą. Ktoś kto już wkręcił się szczególnie w handel i zaobserwował, że
istnieją przedmioty nie unikalne ale właśnie magiczne o ogromnej jak dla
nowego wartości przewyższającej kilkukrotnie wartość upragnionego czaka czy
soja na pewno nie zostawi diademu ale i podniesie buty, diadem może przecież
okazać się pięknym 100life/3sox lub 3sox/30frw warty wiele na rynku, a buty
mogą posiadać frw/fhr/high tri res, topór pominie oczywiście bo raczej wie
co to jest i zna przybliżone statystyki bez podnoszenia. Prawda jest taka, iż
po czasie prawie wszystkie przedmioty z zestawu lub unikalne zostają zastąpione
przez inne magiczne lub rzadkie przedmioty o wiele lepszych statystykach czy
przydatności dla naszych postaci. Po czasie przestaje się nawet je podnosić i
składować bo czasu szkoda, ale takim sposobem gracze zdobywają wiedzę czego
nie podniosą już n-ty raz bo wiedzą czym danym przedmiot jest. Podczas
zbierania przedmiotów należy mieć już wstępne rozeznanie co jest dobre, a co
słabe, kategoryzujemy dlatego przedmioty na 3 grupy: normalne, wyjątkowe,
elitarne. Pomimo identycznego wyglądu (np. kryształowy miecz, a fazowe ostrze)
różnią się od siebie statystykami oraz wymaganym poziomem, siłą oraz zręcznością
potrzebną do użycia. Do tych przedmiotów zaliczamy: zbroje, rękawice, buty,
pasy, bronie, hełmy, tarcze. Przedmioty jak pierścienie, amulety i inne nie
wymienione nie posiadają swoich wyższych odpowiedników. Ogólnie rzecz biorąc
elitarne przedmioty są lepsze od swoich niższych odpowiedników lecz nie
zawsze jest to prawdą. Przykładem może być elitarna wersja broni berserker
axe i jego zwyczajny odpowiednik war axe. W elitarnej wersji wymagania są wyższe
ale również i obrażenia. Odstąpieniem od tej reguły jest np. kite shield
60life 3sox, która wymaga mało siły i może być noszona przez czarodziejki na
pvp, które nie mają dużo siły na użycie takiej tarczy w wersji elitarnej
(monarcha wymaga 156str), oczywiście monarcha może mieć 60life 4sox (więcej
obrony) ale to nie rekompensuje już strat w życiu/energii kosztem dopakowania
do siły. Tak, więc taka niepozorna dla nowych graczy kite shield jest popularną
tarczą do pvp. O samym zjawisku popularności jeszcze wspomnę. Ogólnie główny
problem to brak rozeznania gracza co może mieć wartość sporą a co po prostu
ominąć. Magiczne przedmioty z zasady są pomijane przez graczy, a mogą być
warte o wiele więcej niż konto takiego gracza. Przykładem będzie sytuacja
gdy na baalrunach wypadają z kolejnych fal elitarne magiczne zbroje typu light
(lekkie bez ujemnego frw), nie podnoszą ich gracze, a tu po identyfikacji może
okazać się, że trafiliśmy 4sox/100life np. scarab husk i mamy w kieszeni
grube forum gold ilości. Ta sama zasada tyczy się amuletów i pierścieni; ot
taki amulet +3 do okrzyków 20+str niby nic ciekawego w porównaniu do mary ale
dla barba grającego pvp i robiącego precast z str bugiem taki amulecik to jest
małe cudeńko i warty też swoją sumkę fg; ot 20dex 100+ mana pierścień też
niby nie pozorny ale amazonka grająca zamiast użyć dwóch ravenów woli jeden
taki pierścień gdy chce mieć kopa do many i dmg jednocześnie, multi ataki żrą
manę jak szalone. Tak patrząc na diadem 3sox 30frw, a patrząc na czako większość
bierze czako bez zastanowienia ale są takie postacie, które wolą frw i te 3
sox na klejnoty z dmg/ias niż 2skill 50mf 10dr l/m per lvl. Żeby dokładnie
zapoznać się z tymi specyficznymi przedmiotami w zasadzie przyda się analiza
cennika id2/jsp ld jak i nld oraz ogólne ogranie w grze połączone z prostą
analizą "czy to coś warte?". Tego musicie się sami nauczyć jak
selekcjonować wstępnie co podnieść, a co pozostawić innym, co sprzedać, a co
sobie zostawić. Trochę ogrania oraz analiza cenników i zaczniecie zbierać
dobre rzeczy oraz robić na nich dobre wymiany. Będziecie zbierać perełki, a z
piątego czaka raczej nie będzie takiej radochy jak z pierwszego armora
4sox/9x+ life. Warto by omówić czym jest efekt popularności na rynku pewnych
przedmiotów. Dobrym przykładem może być soj o wyglądzie (skin) crown oraz
taki sam soj o tylko innym wyglądzie jakim niech będzie big blue, poza wyglądem
nie ma żadnej różnicy między tymi sojami ale dla graczy już jest. Łatwiej
sprzedać ten big blue soj, niż crown soj, bo crown ma złą reputację jako, że
kiedyś dupowano właśnie ten skin ale potem to już co się tylko dało
dupowali więc teraz to tylko w świadomości jest graczy. Wygląd amuletów,
pierścieni, talizmanów ma znaczenie dla graczy. Może to dziwić na początku
ale potem zrozumiecie, że np. są gracz co chcą mieć jeden konkretny styl
talizmanów i np. dwa big blue soje, ot takie zachcianki graczy, a fg można
zarobić.
Sztuka szukania
Skoro wiadomo po trosze na co zwracać uwagę przy próbach dorobienia się to zajmijmy się teraz problemem gdzie tego szukać. Jak nasza postać posiada poziom tak i nasi przeciwnicy komputerowi posiadają swoje poziomy. Zależą one głównie od zakresu naszego wtajemniczenia (tutaj czytaj poziomu trudności), normalny, koszmar, piekło to poziomy trudności w wyżej wymienionej kolejności przechodzenia. Z etapem przechodzenia poziomu na następny wzrasta poziom potworów, to samo tyczy się poszczególnych aktów w grze. Wyruszając z obozowiska łotrzycy na normie aż docierając do komnaty Baal na piekle poziom ciągle rośnie w miarę postępu. Obijając zombie za obozowiskiem łotrzyc na normie, a będąc obijanym przez zombie na piekle widać od razu różnicę gołym okiem. Taki zombie w akcie pierwszym w porównaniu do aktu piątego tego samego poziomu ma już znacznie większy poziom trudności dla nie przygotowanej postaci. Tak, więc przechodząc grę widzimy, że wzrasta poziom potworów z każdą prawie mapą i każdym poziomem. Im dalej tym lepsze przedmioty, więcej złota oraz więcej wysiłku trzeba włożyć. Potwory dzielą się jeszcze na kategorie: aktowe jak Andy, Duriel czy Mefisto, które są konieczne do przejścia dalej, super unikatowe jak Dac farren, Eldricht, Gałęzioręki które mają stałą określoną lokację ale nie są konieczne do przejścia gry, potwory losowo rozrzucone będące unikatowymi i posiadające eskortę niemilców oraz potwory podrasowane nieco bardziej niż zwykłe czyli czempiony, berserkerzy, duchy. Przy potworach aktowych mamy stały poziom, niezmienne statystyki, stała lokację, zastępy sług po drodze. Super unikatowe posiadają stały poziom i lokację, a zmienne bonusy, np. Dac Farren zawsze będzie na tej przełęczy prowadzącej do Shenka, będzie miał 87lvl, będzie eskorta ale może raz mieć aurę fanatyzm innym razem wybuch czy przekonanie. Losowo generowane potwory mają już poziom zależny od poziomu obszaru, statystyki losowo generowane z uwzględnieniem bonusu np. immun cold dla Yeti, które normalnie na piekle je posiada, tak więc zależy to od miejsca gdzie aktualnie przebywamy i walczymy z potworem. Wiadomo, że nie spotkamy w mauzoleum unikatowego Balroga. Natomiast czempioni, berserkerzy, duchy, opętani, fanatycy to podrasowane potworki, generowane losowo i zazwyczaj w grupie 3 do 4 osobników. Nie posiadają one żadnych specjalnych umiejętności ale mają wbudowane bonusy, czempion ma podwojony dmg, ulepszony % ele dmg, szybciej się porusza, ulepszony %ar. Berserker ma 4 x dmg, 4x %ar, 150% hp. Duch -50%prędkości, 50%dr, 20% na cold dmg. Opętany ma 12x Hp !! i nie można go przekląć. Fanatyk posiada +100%szybkości i -70%ar. Tutaj znajdziecie bardziej szczegółowe informacje
http://diablo.phx.pl/czytaj/potwory/
W grze każda lokacja posiada poziom nazywany area level (alvl), który mówi w większości przypadków o możliwych poziomach potworów w tej lokacji. Ogólnie alvl rośnie wraz z każdą kolejną lokacją oraz poziomem trudnością z tym powiązany jest wzrost poziomu potworów (mlvl od monster level) To taka ogólna reguła gdyż są i od niej wyjątki i lokacje posiadające inny alvl niż powinny mieć wedle tej reguły. Specyficzne lokacje (tutaj posłużę się z poziomu piekło dla przykładu) posiadają alvl = 85 i występują już w akcie pierwszym piekła (na innych poziomach jest ta sama zasada ale niższy alvl). Pełen zestaw lokacji na różnych poziomach oraz ich alvl znajdziecie w moim temacie tutaj
http://diablo.phx.pl/forum/viewtopic.php?t=25020
Nas będą interesowały szczególnie lokacje z alvl = 85 z powodu możliwego dropu każdego przedmiotu w grze, skupiamy się na piekle, a nie na odpowiednikach tych lokacji na koszmarze czy normie gdyż nie spełnia to naszych oczekiwań co do dropu korony wieków czy zbroi tyraela. Zwiedzając te obszary alvl85 i mordując potwory mamy okazję znaleźć dosłownie każdy przedmiot, który może wypaść w grze (nie znajdziemy crafta czy enigmy oczywiście) czego nie można powiedzieć o mefowaniu na Andy czy Mefiście (i nie enigma nie pada z mefa xD). Tak jak Andy wiąże się z monster lvl, tak istnieje jeszcze treasure class (tc), który ogranicza zakres w puli przedmiotów. Prosty przykład tyrael aby mógł wypaść pierw musi zdać test na tc, bo wymaga tc=85+ po czym zdaje kolejne losowanie odnośnie co za przedmiot wypaść ma(tutaj obstawiamy, że wypada sacred armor), potem zdajemy test na jakość przedmiotu używając naszego %magic find. Czyli wylosowaliśmy sacred armor ale musimy przejść poprzez losowanie odnośnie czy to będzie unikalny (tyrael), jeśli nie to czy może z zestawu (ik armor), jeśli nie to czy to będzie rzadki sacred armor, jeśli nie to czy to będzie magiczny sacred armor, jeśli nie czy to będzie zwyczajny sacred armor z dziurami, jeśli nie to czy to będzie zwykły czysty sacred armor, jeśli nie zdaliśmy żadnego z tych testów to wypada nam uszkodzony/popsuty sacred armor i można go npc sprzedać za 35000 złota. Jednak założyliśmy, że zdaliśmy pierwsze podejście i wylosowany sacred armor jest unikalny, to teraz nastąpi losowanie jego statystyk. Są ludzie co sądzą, że unid ma nie wylosowane statystyki i gdyby go przywrócić do unida to będzie znów można losować ale to bujda jest. Przedmiot unid czy ident ma już ustalone statystyki w czasie gdy zostaje upuszczony i unid oraz ident ma znaczenie tylko dla gracza bo zna/nie zna wylosowanych statystyk. Reasumując warto zapoznać się również ze spisem tc występujących w grze, dzięki alvl i tc będziecie wiedzieć gdzie może paść dany przedmiot, a gdzie marnujecie czas szukając go.
Suma sumarum mam nadzieję, że choć parę osób doczytało do końca ten mini poradnik i choć część z niego skorzysta. Za stracony czas na mefowaniu nie odpowiadam
Życzę udanych łowów mefownicy
Zgłoś błąd.
"Witaj wędrowcze, przysiądź w rogu, weź głęboki łyk zimnego piwa i posłuchaj opowieści strudzonego poszukiwacza przygód"
Początek
Co powoduje, że ludzie grają w tak starą grę? Czym jest ta dziwna magia tego Diablo 2, dzięki której Cbn wciąż jest pełen, a lol-x wciąż tworzy nowe pokłady ludzkiej głupoty wymieszane na przemian pseudo reklamami sklepów oraz zwykłych cwaniaków. Czy naprawdę nie ma innych gier internetowych ze swoimi dość specyficznymi środowiskami, które równie dobrze zastępują środowisko Diablo 2? Obserwuję jak znajomi odchodzą od Diablo 2 by wrócić czy to z nudy czy to wiedzionymi zapowiedzią resetu rankingu. Diablo 2 to jak dla mnie i wielu moich znajomych bardzo dziwna oraz zarazem wciągająca gra. Nie na jakiś tydzień czy miesiąc grania ale na lata. Jedni mogą się dziwić, inni po prostu grali lub nadal grają w Diablo 2.
Sztuka separacji
Każdy, no hmm prawie każdy zaczynał od przysłowiowego zera, zaczynając przygodę na cbn. Ten okres ma swoje zalety oraz wady. Pierwsze spotkanie z Mefistem czy Diablo, pierwsze śmiesznie zrobione postacie, które nijak sobie radziły na piekle, pierwsze fajne przedmioty, o których często ci bardziej obyci mówią na lol-x. Prawie każdy z lekkim obyciem już wie mniej więcej jak się dzielą przedmioty
Sztuka szukania
Skoro wiadomo po trosze na co zwracać uwagę przy próbach dorobienia się to zajmijmy się teraz problemem gdzie tego szukać. Jak nasza postać posiada poziom tak i nasi przeciwnicy komputerowi posiadają swoje poziomy. Zależą one głównie od zakresu naszego wtajemniczenia (tutaj czytaj poziomu trudności), normalny, koszmar, piekło to poziomy trudności w wyżej wymienionej kolejności przechodzenia. Z etapem przechodzenia poziomu na następny wzrasta poziom potworów, to samo tyczy się poszczególnych aktów w grze. Wyruszając z obozowiska łotrzycy na normie aż docierając do komnaty Baal na piekle poziom ciągle rośnie w miarę postępu. Obijając zombie za obozowiskiem łotrzyc na normie, a będąc obijanym przez zombie na piekle widać od razu różnicę gołym okiem. Taki zombie w akcie pierwszym w porównaniu do aktu piątego tego samego poziomu ma już znacznie większy poziom trudności dla nie przygotowanej postaci. Tak, więc przechodząc grę widzimy, że wzrasta poziom potworów z każdą prawie mapą i każdym poziomem. Im dalej tym lepsze przedmioty, więcej złota oraz więcej wysiłku trzeba włożyć. Potwory dzielą się jeszcze na kategorie: aktowe jak Andy, Duriel czy Mefisto, które są konieczne do przejścia dalej, super unikatowe jak Dac farren, Eldricht, Gałęzioręki które mają stałą określoną lokację ale nie są konieczne do przejścia gry, potwory losowo rozrzucone będące unikatowymi i posiadające eskortę niemilców oraz potwory podrasowane nieco bardziej niż zwykłe czyli czempiony, berserkerzy, duchy. Przy potworach aktowych mamy stały poziom, niezmienne statystyki, stała lokację, zastępy sług po drodze. Super unikatowe posiadają stały poziom i lokację, a zmienne bonusy, np. Dac Farren zawsze będzie na tej przełęczy prowadzącej do Shenka, będzie miał 87lvl, będzie eskorta ale może raz mieć aurę fanatyzm innym razem wybuch czy przekonanie. Losowo generowane potwory mają już poziom zależny od poziomu obszaru, statystyki losowo generowane z uwzględnieniem bonusu np. immun cold dla Yeti, które normalnie na piekle je posiada, tak więc zależy to od miejsca gdzie aktualnie przebywamy i walczymy z potworem. Wiadomo, że nie spotkamy w mauzoleum unikatowego Balroga. Natomiast czempioni, berserkerzy, duchy, opętani, fanatycy to podrasowane potworki, generowane losowo i zazwyczaj w grupie 3 do 4 osobników. Nie posiadają one żadnych specjalnych umiejętności ale mają wbudowane bonusy, czempion ma podwojony dmg, ulepszony % ele dmg, szybciej się porusza, ulepszony %ar. Berserker ma 4 x dmg, 4x %ar, 150% hp. Duch -50%prędkości, 50%dr, 20% na cold dmg. Opętany ma 12x Hp !! i nie można go przekląć. Fanatyk posiada +100%szybkości i -70%ar. Tutaj znajdziecie bardziej szczegółowe informacje
W grze każda lokacja posiada poziom nazywany area level (alvl), który mówi w większości przypadków o możliwych poziomach potworów w tej lokacji. Ogólnie alvl rośnie wraz z każdą kolejną lokacją oraz poziomem trudnością z tym powiązany jest wzrost poziomu potworów (mlvl od monster level) To taka ogólna reguła gdyż są i od niej wyjątki i lokacje posiadające inny alvl niż powinny mieć wedle tej reguły. Specyficzne lokacje (tutaj posłużę się z poziomu piekło dla przykładu) posiadają alvl = 85 i występują już w akcie pierwszym piekła (na innych poziomach jest ta sama zasada ale niższy alvl). Pełen zestaw lokacji na różnych poziomach oraz ich alvl znajdziecie w moim temacie tutaj
Nas będą interesowały szczególnie lokacje z alvl = 85 z powodu możliwego dropu każdego przedmiotu w grze, skupiamy się na piekle, a nie na odpowiednikach tych lokacji na koszmarze czy normie gdyż nie spełnia to naszych oczekiwań co do dropu korony wieków czy zbroi tyraela. Zwiedzając te obszary alvl85 i mordując potwory mamy okazję znaleźć dosłownie każdy przedmiot, który może wypaść w grze (nie znajdziemy crafta czy enigmy oczywiście) czego nie można powiedzieć o mefowaniu na Andy czy Mefiście (i nie enigma nie pada z mefa xD). Tak jak Andy wiąże się z monster lvl, tak istnieje jeszcze treasure class (tc), który ogranicza zakres w puli przedmiotów. Prosty przykład tyrael aby mógł wypaść pierw musi zdać test na tc, bo wymaga tc=85+ po czym zdaje kolejne losowanie odnośnie co za przedmiot wypaść ma(tutaj obstawiamy, że wypada sacred armor), potem zdajemy test na jakość przedmiotu używając naszego %magic find. Czyli wylosowaliśmy sacred armor ale musimy przejść poprzez losowanie odnośnie czy to będzie unikalny (tyrael), jeśli nie to czy może z zestawu (ik armor), jeśli nie to czy to będzie rzadki sacred armor, jeśli nie to czy to będzie magiczny sacred armor, jeśli nie czy to będzie zwyczajny sacred armor z dziurami, jeśli nie to czy to będzie zwykły czysty sacred armor, jeśli nie zdaliśmy żadnego z tych testów to wypada nam uszkodzony/popsuty sacred armor i można go npc sprzedać za 35000 złota. Jednak założyliśmy, że zdaliśmy pierwsze podejście i wylosowany sacred armor jest unikalny, to teraz nastąpi losowanie jego statystyk. Są ludzie co sądzą, że unid ma nie wylosowane statystyki i gdyby go przywrócić do unida to będzie znów można losować ale to bujda jest. Przedmiot unid czy ident ma już ustalone statystyki w czasie gdy zostaje upuszczony i unid oraz ident ma znaczenie tylko dla gracza bo zna/nie zna wylosowanych statystyk. Reasumując warto zapoznać się również ze spisem tc występujących w grze, dzięki alvl i tc będziecie wiedzieć gdzie może paść dany przedmiot, a gdzie marnujecie czas szukając go.
Suma sumarum mam nadzieję, że choć parę osób doczytało do końca ten mini poradnik i choć część z niego skorzysta. Za stracony czas na mefowaniu nie odpowiadam






